لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

حریم و ترافیک هوایی افغانستان چگونه تنظیم خواهد شد؟


از سال 2001 میلادی به اینسو، از آغاز ماموریت نظامی ایتلاف به رهبری امریکا در افغانستان، مسایل مربوط به قلمرو فضایی افغانستان توسط این ایتلاف تنظیم می گردید و براساس موعد تعیین شده باید مسوولیت آن در اخیر سال گذشته به حکومت افغانستان سپرده می شد، اما به گفته مقامات ادارهء مستقل هوایی ملکی افغانستان اشرف غنی رییس جمهور این کشور موعد قرارداد موجود را در این زمینه برای شش ماه دیگر الی 30 جون سال جاری میلادی تمدید کرده است.

مقامات ادارهء مستقل هوایی ملکی افغانستان می گویند، تا اکنون برخی شرکت های بین المللی تقاضانامه هایشان را برای تنظیم امور حریم هوایی افغانستان به این اداره سپرده اند و در آیندهء نزدیک در این مورد تصمیم گرفته خواهد شد.

محمود شاه حبیبی معاون ادارهء مستقل هوایی ملکی افغانستان با اشاره به شرکت های که برای تنظیم امور مربوط به تنظیم حریم فضایی افغانستان علاقه نشان داده اند، در صحبت با رادیو آزادی گفت:
"برای سپردن مسوولیت حریم فضایی افغانستان، تصمیم دولت افغانستان اینست که اول متخصیصن خارجی را بیاورد، براساس آن تا اکنون شش شرکت هوایی بین المللی علاقمندی نشان داده اند. ما شرطنامه ها را به آن ها داده ایم و تا اخیر این ماه آنها طرح هایشان را ارایه خواهند کرد. ما آن را ارزیابی کرده، خواهیم دید کی برنده از آن خارج می شود؟"

محمود شاه حبیبی می گوید در شش شرکتی که برای تنظیم حریم فضایی افغانستان ابراز علاقمندی کرده اند، شرکت های اروپایی، امریکایی و آسیایی به شمول هند شامل اند.

به گفتهء محمود شاه حبیبی تصمیم آن وجود ندارد تا مسوولیت کامل تنظیم امور مربوط به حریم فضایی افغانستان به کدام شرکت سپرده شود. تصمیم بر آنست تا کدرهای متخصص خارجی استخدام شده و آنها پرسونل افغان را آموزش دهند تا باشد که خود افغان ها بطور مستقلانه امورحریم هوایی شان را تنظیم کنند.

محمود شاه حبیبی معاون ادارهء مستقل هوایی ملکی افغانستان در مورد وسایل و تجهیزات تخنیکی لازم برای تنظیم حریم هوایی این کشور، اظهار داشت:
"در زمینهء وسایل کدام مشکل وجود ندارد. ناتو و دولت امریکا وسایلی را که قبلاً حریم فضایی افغانستان توسط آن کنترول می شد به ما سپرده و آن را به ما انتقال داده است که اکنون مراقبت آن توسط خود افغان ها می شود."

افغانستان دهلیز مهم ترافیک هوایی در آسیا به شمار می آید. روزانه حدود 300 پرواز بین المللی از حریم هوایی این کشور عبور می کند و هر طیاره باید مبلغ 500 دالر امریکایی به عنوان حق العبور پرداخت کند.

XS
SM
MD
LG