لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۳

یک منبع حکومتی: تفاهمنامه استخباراتی با پاکستان هنوز امضا نشده است


در حالیکه انعکاس خبر امضای تفاهمنامه تبادل معلومات استخباراتی با آی اس آی پاکستان، سبب ایجاد اختلافات میان شخصیت های سیاسی در داخل کشورشده، یک منبع حکومتی گفته که این تفاهمنامه امضا نشده، بلکه تنها مسوده آن نهایی شده است.

این منبع که نخواسته نامی از وی گرفته شود گفته است، بعضی افراد پیش از وقت و به گونه نادرست این خبر را منعکس ساخته اند، اما روشن ساخته نشده که این کار را کی ها و به چه هدف انجام داده اند.

پیش از این ریاست اجراییه که ازنزدیک ترین ارگان به ریاست جمهوری افغانستان به شمار می رود نیزتاکید کردکه درباره این تفاهمنامه باید تجدید نظرصورت گیرد.

میرداد نجرابی رییس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان نیز درصحبت با رادیو آزادی گفت، با درنظرداشت اختلافات موجود، نیازاست تا برخی ازمواد این تفاهمنامه، بازنگری گردد و یا هم لغو اعلان شود:

" ما امیدوارهستیم، همان طوریکه گفته می شود، تعداد زیادی منابع دولتی هم به این باور استندکه این تفاهمنامه لغو اعلان شود، اگر لغو اعلان هم نشود، به باور من همان مواد که در تضاد با منافع افغانستان است و مطابقت ندارد، یا روی آن بازنگری صورت بگیرد و یا اینکه لغو اعلان شود. "

آقای نجرابی همچنان گفت، برای گرفتن وضاحت درمورد چگونگی این تفاهمنامه، یکشنبه هفته آینده مسوولان زیربط به کمییسیون امنیت داخلی ولسی جرگه معلومات ارایه می کنند و سپس وکلا درمورد تفاهمنامه تصمیم نهایی شان را درجلسه عمومی اتخاذ خواهند کرد.

این حرف ها درحالی مطرح می شوندکه عصر روزپنجشنبه رییس جمهوراشرف غنی با دها تن ازشخصیت های سیاسی و جهادی روی نیاز افغانستان به داشتن چنین یک تفاهمنامه با پاکستان، ملاقات می کند.

گفته شده که درتفاهمنامه تبادل معلومات استخباراتی با پاکستان در بخش نظامی، سیاسی واقتصادی برخی معلومات میان دو کشور شریک ساخته می شود.

به گفته برخی منابع، این تفاهمنامه هفته گذشته به تعقیب سفرصدراعظم و رییس شبکه استخباراتی پاکستان به کابل، امضا شده است.

با آنکه درافغانستان انعکاس خبر امضای این تفاهمنامه با مخالفت ها روبروشده، اما دراوایل هفته جاری، سخنگوی اردوی پاکستان ازآن استقبال کرد.

دراین حال، شماری ازتحلیلگران افغان می گویندکه پاکستان همواره افغانستان را فریب داده و به بهانه داشتن چنین تفاهمنامه می خواهد که به معلومات مخفی اینکشور، دست یابد.

ثمر سیرت یکی از این کارشناسان درصحبت با رادیو آزادی گفت، با در نظرداشت عملکرد گذشته پاکستان درقبال افغانستان، ولسی جرگه باید این تفاهمنامه را رد کند:

" امضای این تفاهمنامه بیشتر دست پاکستان را باز می سازد، این تعهدنامه در پنج مورد امضا شده که یکی آن تبادل اطلاعات به منظور جلوگیری از تروریست ها است، من فکر می کنم، افغانستان به اطلاعات که دراین بخش دسترسی دارد، حالا پاکستان از طریق همین تفاهمنامه به معلومات مخفی افغانستان که برای تامین امنیت کشور دارد، دسترسی پیدا می کند و به همین منظور داشتن چنین یک تفاهمنامه تبادل معلومات استخباراتی با پاکستان به نفع افغانستان نیست. "

حامد کرزی رییس جمهور قبلی و عبد رب الرسول سیاف رهبرسابق جهادی نیز انتقادکرده اندکه درباره امضای این تفاهمنامه با مردم افغانستان مشوره صورت نگرفته است.

آقای سیاف این اقدام را یک کار نا درست خوانده وگفته که ازاین تفاهمنامه، تنها پاکستان سود خواهد برد.

اما روزدوشنبه سخنگوی رییس جمهور گفت که افغانستان در سالهای 2006 تا 2009 نیزچنین تفاهمنامه های با پاکستان داشته است.

ریاست جمهوری تاکید کرده که در مسوده نهایی شده تفاهمنامه جدید میان ریاست امنیت ملی افغانستان با آی اس آی پاکستان، کدام مورد قابل نگرانی وجود ندارد.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG