لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۹

لوت: ادامه کمکها با افغانستان وابسته به عملی کردن برخی شرایط از سوی اینکشور است


سفیر امریکا در ناتو می گوید: افغانستان یگانه کشوریست که بیشترین کمک های جامعه جهانی را بدست می آورد.

اما داگلاس لوت تداوم این کمک های جامعه جهانی را وابسته به برخی شرایط می خواند.

آقای لوت حکومتداری خوب، تأمین امنیت و گسترش روابط افغانستان با کشورهای منطقه را در این راستا مهم می داند:

"چیزی را که من می خواهم پیشنهاد کنم اینست که حکومت افغانستان بخاطریکه کمک های جامعه جهانی به همین اندازه دوام یابد، باید در سه بخش مثل امنیت، حکومت داری خوب و منطقه به پیشرفت های خود ادامه دهد."

آقای لوت به روز پنجشنبه از طریق ویدیو کنفرانس در مورد نشست اخیر وزیران خارجه ناتو که در ترکیه برگزار شده بود با خبرنگاران افغان در سفارت امریکا در کابل صحبت می کرد.

وی از تلاش های حکومت وحدت ملی در بخش های یاد شده قدردانی نمود.

در نشست اخیر وزیران خارجه ناتو که در شهر انتالیا ترکیه برگزار شده بود روی مشارکت دومدار ناتو با افغانستان پس از سال 2016 میلادی توافق صورت گرفت.

در این نشست منشی عمومی ناتو گفت که ناتو و متحدان اش بخاطر همکاری در بخش های ملکی و نظامی با افغانستان متعهد هستند.

پیش از این جامعه جهانی در نشست شیکاگو تعهد کمک مالی چهار اعشاریه یک ملیارد دالری را با افغانستان الی سال 2017 میلادی نموده بود.

سفیر امریکا در ناتو گفت که از میان این چهار اعشاریه یک میلیارد دالر سه میلیارد آنرا امریکا و و متباقی آنرا دیگر کشور های کمک کننده به افغانستان می پردازد.

در این میان کارشناسان سیاسی هم از اقدامات حکومت وحدت ملی در خصوص حکومت داری خوب و گسترش روابط با کشورهای منطقه اظهار خوشبینی می کنند.

غفور لیوال یکی از این آگاهان:

"چیزیکه بسیار واضح است با به قدرت رسیدن رییس جمهور اشرف غنی تا اندازه نشانه های اراده عملی در این بخش ها دیده می شود که اول در بخش حکومت داری خوب و دوم در بخش روابط با همسایه ها است که شما خود در آن تغییرات را به صراحت می بینید."

عدۀ دیگر از کارشناسان می گویند که بخاطر حفظ ثبات در افغانستان حکومت وحدت ملی باید در بخش های حکومتداری، امنیت و روابط با همسایه ها و منطقه پیشرفت های لازم داشته باشد تا جامعه جهانی به کمک هایش با این کشور همچنان ادامه بدهد.

پیش از این برخی از نهاد های جامعه مدنی نیز از جامعه جهانی خواسته بودند تا کمک هایش را مشروط به تعهد، شفافیت و پاسخگویی در اختیار حکومت افغانستان قرار دهد.

XS
SM
MD
LG