لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

مجددی: دوسیهء قتل فرخنده برای استیناف به څارنوالی مربوط فرستاده می شود


قتل ظالمانه فرخنده که هنوز هم تصویر آن در ذهن همه زنده است حالا مراحل محاکمه کسانیکه او را برای همیشه از عزیزان اش گرفته است، جریان دارد.

چنانچه قرار است محکمه ابتدائیه کابل روز شنبه دوسیه متهمین قتل فرخنده را به څارنوالیمربوط بفرستد.

صفی الله مجددی رییس این محکمه در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنها تلاش کردند که عدالت در این قضیه به شکل لازم آن تأمین شود:

" انشاالله فردا که روز شنبه است ما دوسیه را همراه با فیصله خود به څارنوالی مربوطه غرض غور استینافی روان می کنیم که آنها بعداً از طریق خود به محکمه استیناف کابل روان کنند."

محکمه ابتدائیه کابل حکم اش را در مورد 49 متهم در قضیه قتل فرخنده در دو بخش ملکی و نظامی صادر کرد.

محکمه ابتداییه کابل به تازه گی در مورد 19 مامور پولیس که در قضیه قتل فرخنده متهم به عفلت وظیفوی بودند فیصله کرد.

بر بنیاد این فیصله یازده تن از ماموران پولیس هر کدام به یک سال حبس محکوم شدند و 8 تن دیگر برائت گرفتند.

پیش از این محکمه ابتدائیه کابل، چهار فرد ملکی را محکوم به اعدام، هشت تن را محکوم به شانزده سال حبس نمود و هجده نفر دیگر برائت حاصل کردند.

قبل از این کمیسیون حقیقت یاب قتل فرخنده گفته بود که هنوز هم برخی از عاملین این قضیه فراری اند.

رییس تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل می گوید که تلاش ها جهت بازداشت بقیه افراد فراری در قضیه قتل فرخنده به گونه جدی جریان دارد.

فرید افضلی رییس تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل در مورد گفت:

" در ارتباط به عاملین قتل فرخنده کار های کشفی ادامه دارد، علاوه بر بخش ریاست تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل مجموع نهاد های کشفی قضیه را به گونۀ جدی پیگیری می کنند."

فرخنده در 28 حوت سال 1393 در موبوطات حوزه دوم امنیتى در زیارت شاه دوشمشیره شهر کابل، از سوى شماری از مردان خشمگین لت و کوب و به قتل رسید و سپس جسدش را آتش زدند.

پیش از این کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته بود که محکمه ابتدائیه در مورد اعلام حکم در مورد افراد ملکی و نظامی تبعیض قایل شده است.

مسوولان در این کمیسیون گفته بودند که از دید کمیسیون مستقل حقوق بشر هر متهم باید وکیل مدافع میداشت و زمان کافی به آنها داده می شد تا از خود دفاع می کردند.

حالا باید انتظار کشید که آیا فیصله دو محکمه دیگر در مورد متهمین قضیه قتل فرخنده عادلانه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG