لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۳

"با فروشنده گان مواد مخدر برخورد مشابه با تروریستان صورت می گیرد"


نور الحق علومی وزیر داخله افغانستان
نور الحق علومی وزیر داخله افغانستان

وزیر داخله افغانستان به تمامی قوماندانی های امنیه وظیفه سپرده تا مبارزه جدی را در برابر فروشنده گان مواد مخدر در سطح کشور بخصوص کابل، آغاز کنند.

نور الحق علومی روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، پس از این با کسانی که از طریق فروش مواد مخدر افغانها را معتاد می سازند، برخورد مشابه که با تروریستان صورت می گیرد، خواهد شد:

" با کسانی که مواد مخدر را به فروش می رساند و با آن اولاد وطن را به این مرض گرفتار می سازند، طوری برخورد خواهیم کردکه با یک دهشت افگن و تروریست می کنیم، یکی و خلاصه، این یک امر اکید است از همین حالا و این قانون است که باید علیه آنها مبارزه جدی صورت گیرد و این مساله در جمله اولویت های ما قرار دارد. "

این حرف در حالی بیان می شود که قرار گزارش ها دربسیاری ازمناطق ولایت کابل، مواد مخدربه آسانی خرید و فروش می شود.

هم اکنون یک اعشاریه شش میلیون تن در داخل افغانستان، به انواع مواد مخدر معتاد استند.

دراین حال معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله از افزایش کشت تریاک ومعتادین مواد مخدر در افغانستان، ابراز نگرانی کرده است.

باز محمداحمدی حین خوانش گزارش دست آوردهای معنیت مبارزه با مواد مخدر درسال 1393 هجری شمسی گفت، کشت تریاک در افغانستان هفت درصد افزایش یافته و این مساله تاثیر مستقیم بالای بلند شدن رقم معتادین داشته است.

آقای احمدی هم به این باوراست که مواد مخدر و تروریزم موازی باهم در بی ثباتی افغانستان نقش داشته است:

" هدف از این گپ وزیر داخله اینست که مواد مخدرهم یک تهدید بزرگ به امنیت وثبات افغانستان است و یگانه منبع مالی تروریزم عواید مواد مخدر است، تروریزم و دهشت افگنان یک روابط بسیار نزدیک با باندهای مافیایی دارند و آنها یکی دیگرشان را حمایت می کنند، بناً هیچ تفاوتی میان باندهای مافیایی و قاچاقبران مواد مخدر با تروریزم که افغانستان را با مشکلات روبرو ساخته، وجود ندارد. "

معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله می گوید که در سال 1393، دو صد تُن انواع مختلف مواد مخدر کشف وضبط، 2664 قاچاقبر مواد مخدرکه درمیان شان ده قاچاقبربین المللی نیز شامل است بازداشت شده اند.

درجریان 345 عملیات که به هدف گرفتاری قاچاقبران مواد مخدر راه اندازی شده بود، 21 پولیس، شش منسوب اردوی ملی و شش تبعه خارجی هم به دلیل همکاری با قاچاقبران مواد مخدر، بازداشت شده اند.

هلمند، قندهار، ارزگان، ننگرهار، بدخشان، دایکندی و سرپُل از جمله ولایات استند که همه ساله بیشترین مقدارتریاک و انواع مواد مخدر در آنها کشت می شود.

برخی ازتحلیلگران افغان، با آنکه حرف های وزیر داخله را به فال نیک گرفته، اما تاکید کرده اندکه در خصوص مبارزه با مواد مخدر و فروشنده گان آن باید، درعمل اقدام صورت گیرد.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG