لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

چین می گوید، 181 تلاش تروریستی را خنثی کرده است


شبکهء تلویزیونی (CCTV) چین با نشر گزارش در مورد موفقیت نیروهای این کشور و نمایش نیروهای بحری و هلیکوپترهای که با استفاده از اسلحهء سنگین به شمول اسلحهء ضد تانک، حمله بر ساختمان ها را تمرین می کردند روز چهارشنبه گفت، از آغاز سرکوب مسلمان جدایی طلب در منطقهء شمالغرب چین تا اکنون 181 تلاش تروریستی خنثی شده است.

اما مقامات چین از ارایهء جزییات در مورد این تلاش های تروریستی خودداری کرده اند. تحلیل گران به این عقیده اند که احتمال دارد تحرکات کوچک و حتی غیر خشونت آمیز نیز شامل این لست شده باشد.

قسمت بیشتر منطقهء شین جین در چین بروی خبرنگاران خارجی مسدود بوده، جمع آوری و تحقیق در مورد اطلاعات وضعیت امنیتی آن دشوار و یا ناممکن است.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتد پرس، در گزارش گفته می شود که 96 درصد این تلاش های تروریستی در مرحلهء برنامه ریزی قرار داشته و 112 فرد مظنون خودشان را به ارگان های امنیتی چین تسلیم کرده اند و در مورد رقم افرادی که دستگیر و یا توسط پولیس کشته شده اند، چیزی گفته نشده است. اما منتقدان در مورد رقم تعداد افرادی که در جریان این سرکوب ها کشته شده اند، ابراز نگرانی کرده اند.

سرکوب ها در منطقهء شمالغرب چین بعد از آنکه به تاریخ 22 ماه می سال گذشته میلادی در اثر بمب گذاری در یک بازار پایتخت شین جین در شهر ارومچی 30 تن کشته شدند آغاز شد. به تعقیب آن یک حملهء خیلی نادر در شهر پیکنگ صورت گرفت که در اثر آن 5 تن به شمول سه حمله کننده کشته شدند.

دیوید بروفی (David Brophy) یک تاریخ نگارشین جین در پوهنتون سیدنی به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفته است، خشونت ها در ایالت شین جین عمدتاً توسط افراد محدود صورت می گیرد و دشوار است چین حتی یکی آن را هم کشف کرده باشد.

پیکنگ می گوید، نا آرامی در بین ایغورها در ایالت شین جین توسط گروپ های دامن زده می شود که با گروه های تروریستی خارجی ارتباط دارند. اما پیکنگ شواهد مستقیم را در این مورد ارایه نکرده است.

فعالان ایغورمی گویند، نفود مهاجران "هان" در این منطقه، آشفته گی اقتصادی و وضع محدویت های شدید بر فعالیت های مذهبی و فرهنگی ایغورها، باعث خشم مردم در برابر پیکنگ شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:21 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG