لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۳

"در حملات طالبان مسلح بیشتر افراد ملکی آسیب می بینند"


تعدادی از روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود در مورد حمله اخیر بر یک هوتل کوچک در وزیر اکبرخان کابل مطالبی را به نشر رسانده اند.

واشنگتن پُست

واشنگتن پست در شماره اخیر خود می نویسد اگر هدف حمله واقعاً هوتلی باشد که خارجیان در آن زندگی می کنند، در دو هفته این دومین حمله خواهد بود که بر چنین یک هوتل در کابل صورت می گیرد.

به نوشته واشنگتن پست این حمله در یک زمانی صورت گرفته که قوای امنیتی افغانستان در نقاط مختلف این کشور با شورشیان طالب در جنگ می باشند.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا هم بر حملات اخیر و مخصوصاً حملات بر هوتل ها در کابل تمرکز کرده و نوشته است که در این حملات بیشتر افراد ملکی آسیب می بینند.

به نوشته گاردین سازمان ملل متحد گفته است که در سال جاری تعداد تلفات ملکی بی سابقه بوده و در چهار ماه اول این سال بیش از 970 نفر کشته و بیش از 1960 نفر زخمی شده اند که در مقایسه با ارقام تلفات ملکی در عین مدت سال گذشته 16 درصد بیشتر می باشد.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمر در شماره اخیر خود مشکل اقتصادی افغانستان را بررسی کرده و مطلبی را به نشر رسانده است تحت عنوان شبکه معادن، ناکامی دیگر در افغانستان.

به نوشته روزنامه وزارت دفاع و اداره سروی جیولوجی امریکا در سال 2010 تخمین نمودند که افغانستان یک ذخیره طبعی یک تریلیون دالری دارد، از جمله آهن، مس، لاجورد، طلا و ماده لتیوم که در صناعت بکار برده می شود.

در آنوقت قوماندان عمومی قوای امریکا در افغانستان گفته بود یک ظرفیت بزرگ اقتصادی در معادن افغانستان نهفته است که اگر به آن توجه شود می تواند برای تعداد زیاد مردم جای کار پیدا کند و یک منبع بزرگ درآمد برای این کشور شود.

روزنامه نیویارک تایمز می نویسد ایالات متحده در راستای آماده گی برای استخراج معادن افغانستان ده ها میلیون دالر را به مصرف رسانده است، ولی تا حال کدام نتیجه بدست نیامده.

به نوشته روزنامه اکنون رییس جمهور افغانستان اشرف غنی تعهد کرده که مدیریت سالم را در تمام بخش ها حاکم خواهد ساخت اما تا حال او هم با برخوردهای داخلی در حکومت خود و حتی با بعضی از متحدین خود رو به روست.

به نوشته نیویارک تایمز یگانه امیدواری برای تنظیم ذخایر طبعی افغانستان در آینده اینست که کمکهای امریکا به افغانستان درست مدیرت شود و مبارزه جدی با فساد اداری صورت بگیرد، زیرا فساد اداری و مدیریت نا سالم شبکه معادن افغانستان را ناکام ساخته است.

اما به نوشته روزنامه نظارت بر این مصارف در یک منطقه جنگ هم کار آسان نیست و مهمتر از همه اینکه تعداد ناظرین اداره سرمفتش خاص بازسازی امریکا در افغانستان 40 در صد کاهش یافته است که این عمل کار نظارت را مشکل تر می سازد.

XS
SM
MD
LG