لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۳

ایران برای ساختن اسلحهء اتمی با کوریای شمالی همدستی می کند


گروهء اپوزسیون شورای ملی مقاومت ایران که شاخهء سیاسی سازمان مجاهدین خلق ایران است و در تبعید قرار دارد می گوید، متخصصان کوریای شمالی و ایران برای شریک ساختن اطلاعات استخبارتی، بطور منظم ملاقات های را انجام داده اند و ایران با کوریای شمالی در زمینهء انکشاف اسلحهء اتمی همدستی نزدیک داشته است.

شورای ملی مقاومت ایران با نقل قول ازمنابع نزدیک به حکومت این کشور در یک گزارش گفته است که همدستی رژیم ایران در زمینهء ساختن سرگلوله ها و راکت های بالستیک با کوریای شمالی ادامه دارد.

در این گزارش گفته می شود که متخصصان کوریای شمالی در ماه اپریل سال جاری میلادی یک هفته را در پایتخت ایران سپری کرده اند و تنها از آغاز سال 2015 میلادی تا اکنون این سومین مسافرت هیات اتمی کوریای شمالی به ایران بوده است.

شورای ملی مقاومت ایران همچنان می گوید که محسن فقیر زاده دانشمند ارشد ایران زمانیکه در سال 2013 میلادی کوریای شمالی سومین آزمایش اتمی اش را انجام داد، در آنجا بود.

این در حالیست که مذاکرات شش قدرت بزرگ جهان با ایران روی برنامهء جنجال بر انگیز اتمی این کشور ادامه دارد و تاریخ 30 جون سال جاری میلادی برای امضای یک توافقنامهء نهایی، ضرب الاجل تعیین شده است.

جف راتکی (Jeff Rathke) سخنگوی وزرات خارجهء ایالات متحدهء امریکا با اشاره به گزارش اخیر شورای ملی مقاومت ایران گفته است:

"ما این گزارش را بررسی خواهیم کرد، امادر حال حاضر اطلاعاتی در مورد آن وجود ندارد که تصور شود این ادعا می تواند بالای مذاکرات جاری روی برنامهء اتمی ایران تاثیر کند."

جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه با اشاره به مذاکرات شش قدرت بزرگ جهان با ایران در یک کنفرانس مشترک خبری با وزیر خارجهء یونان در شهر آتن به خبرنگاران گفت:

"من تصور می کنم که اگر جانب مقابل به آنچه که در شهر لوزان موافقت شده است، احترام کند و براساس احترام متقابل طرح توافقنامه با ایران آماده شود، ما ضرب الاجل را مراعات خواهیم توانست، اما اگر در جریان مذاکرات مردم بر خواست های بیش از حد پافشاری کنند، در آن صورت بدون ضرب الاجل هم دشوار خواهد بود یک توافقنامه را انتظار داشت."

قرار است جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا فردا 30 ماه می به شهر ژینو در سویس مسافرت کرده در آن جا با جواد ظریف وزیر خارجهء ایران در مورد برنامهء اتمی این کشور صحبت کند.

غرب هراس از آن دارد که ایران با استفاده از برنامهء هستوی اش به اسلحهء اتمی دست یابد، اما ایران این ادعا را رد می کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG