لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۸

سگرت یا مرگ تدریجی!؟


31می مطابق 10 جوزا روز مبارزه علیه تنباکو است، خواستیم باز هم در مورد استفاده از تنباکو گزارشی داشته باشیم.

سه سال پیش وزرات صحت عامه نظر به چند سروری که انجام داده بود، نشان داده بود که تنها در کابل در هر صد نفر 16 نفر آن سگرت می کشند و آنان هشدار داده بودند که اگر این حالت دوام پیدا کند در 5 سال آینده این افراد تا 24 فیصد خواهد رسید.

سازمان صحی جهان یا WHO هم نظر به تحقیقات انجام داده شده شان نشان داده اند که سالانه در جهان 6 میلیون نفر با استفاده از تنباکو از بین می روند که 5 میلیون آن کسانی استند که سگرت استفاده می کنند و 6 صد هزار دیگر کسانی استند که معتاد به سکرت نیستند اما از اثر تنفس دود سکرت از بین می روند.

این سازمان می گوید: اگر استفاده از تنباکو به شکل فعلی ادامه یابد سبب مرگ 8 میلیون انسان تا سال 2030 خواهد شد.

افغانستان کشوری است که سگرت در آن ارزان است و علاوه از سگرت، استفاده از چلم و قیلون نیز اخیراً افزایش یافته است.

داکتر بشیر احمد سروری آمر صحت روانی و سوء استفاده مواد نشه آور و همچنان عضو کمیته تنظیم مواد مخدر وزرات صحت عامه می گوید: آشنایی با تنباکو در قدم اول از خانواده و محیط شروع می شود گرچه تنباکو به شکل ماده مخدر نشه آور نیست اما این نقطه شروع به طرف استفاده از مواد مخدر است .

استعمال تنباکو برای صحت اثرات منفی بر جا می گذارد کسانی که سگرت دود می کنند زودتر از دیگران به امراض گوناگون ریوی دچار می شوند و زندگی شان با خطر مواجه می گردد.

این در حالیست که تحقیقات سازمان صحی جهان نشان می دهد در هر 8 ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند.
یک تعداد اشخاص که به سگرت کشیدن معتاد اند از طفولیت به این عمل آغشته شده اند یا هم خرید و فروش سگرت توسط اطفال و جوانان هم باعث معتاد شدن آنها به این عمل می گردد.

احمد بشیر، جوانیست که 13 سال می شود سگرت دود می کند، وی می گوید: که طرف دوستانش دیده و به تشویق آنها به سگرت کشیدن معتاد شده و در حال حاضر به امراض مختلف دچار شده مانند ریزش مو و ضعیفی وجودش است.

فضل الرحمان یکی دیگر از جوانان می گوید: روزی یکی از جوانان سگرت خود را به روی زمین می اندازد و او آنرا گرفته و دود می کند و بعد از آن به سگرت کشیدن عادت می کند، وی در گذشته روزانه سه دانه سگرت می کشید اما در حال حاضر روزانه سه قوطی سگرت می کشد.

مختار یک تن از محصلین پوهنتون کابل می گوید: زمانیکه می بیند در صحن پوهنتون سگرت کشیدن عام است او هم آهسته آهسته به دود کردن سگرت عادت می کند و از هر کس شنیده بود که سگرت اعصاب را آرام می کند و تسکین کننده اعصاب است آغشته به تنباکو می شود و حال روزانه چندین قوطی سگرت استعمال می کند.

دوکتور محمد عظیم صمیم متخصص داخله عمومی موظف در شفاخانه عاجل ابن سینا می گوید: سگرت دریچه ای برای ورود افراد به عرصهء اعتیاد های سنگین تر است، اختلالات قلبی، بینایی، حافظه، تپش قلب، کمبود خون و کسالت به عنوان عوارض ناشی از سگرت کشیدن است.

در تازه ترین گزارشی که از سوی وزرات مبارزه با مواد مخدر، وزارت صحت و مسوولان وزارت خارجه امریکا در افغانستان به نشر رسیده است، در مجموع نشان می دهد که 3 میلیون از شهروندان کشور معتاد به مواد مخدر اند. اما سروی که در سال 2010 تنها در قسمت تنباکو صورت گرفته است، داکتر بشیر احمد سروری آمر صحت روانی و سوء استفاده مواد نشه آور و همچنان عضو کمیته تنظیم مواد مخدر وزرات صحت عامه گفت: این سروی نشان می دهد که 16،3 درصد اطفال بین سنین 13 تا 17 سالگی تنباکو مصرف کرده اند و 36،3 درصد کاهلان که از 15 سال عمر بالا دارند تنباکو مصرف کرده اند.

این در حالیست که سال گذشته اعضای کمیسیون صحت در ولسی جرگه افغانستان طرح قانون منع تنباکو و دخانیات در اماکن عمومی و سربسته را تصویب کرده بودند و در این قانون منع شدن خرید و فروش سکرت بالای اطفال، ممنوعیت، استفاده از دخانیات در اماکن عمومی، هوتل ها، جا های سر پوشیده و مکان های تحصیلی، 50درصد افزایش تعرفه گمرکی سگرت و یکی دیگر از اهداف مهم این قانون بود که بعد از این کشت و تولید تنباکو هم منع قرار داده شده است از داکتر مجیب الرحمان سمکنی عضو کمیسون صحت ولسی جرگه پرسیدیم که آیا این قانون عملی شده یا خیر در پاسخ چنین دریافتیم.

متاسفانه دو درصد هم ارگان های مربوطه برای عملی کردن این قانون کدام اقدامی نکرده اند .

آقای سمکنی در ادامه گفت: ولسی جرگه یک ارگان مقننه است یک قانون را تصویب می کند و در عملی شدن آن کدام رول ندارد و این بر می گردد به دیگر ارگان ها به خصوص وزارت صحت عامه و سایر ارگان های اجرایی.

زمانیکه از مسولان وزارت صحت عامه پرسیدم، داکتر بشیر احمد سروری آمر صحت روانی و سوء استفاده مواد نشه آور و همچنان عضو کمیته تنظیم مواد مخدر وزرات صحت عامه گفت: برای عملی کردن این قانون وظیفه یی که برای صحت عامه مربوط می شد به شکل درست انجام داده است.

داکتر سروری افزود: برای اینکه مصرف تنباکو در کشور کاهش پیدا کند روی بلند بردن مالیات تنباکو مطابق قانون این مسأله را با وزارت مالیه در میان گذاشته اند تا محصول تنباکو از 14 درصد به 21 فی صد بلند برده شود.

داکتر مجیب الرحمان سمکنی عضو کمیسیون صحت ولسی جرگه هم گفت: کمیسیون تربیت بدنی و جوانان ولسی جرگه هم روی این قانون کار می کنند تا دولت مالیات سگرت را صد فیصد بلند ببرد تا کسی نتواند سگرت را به آسانی بدست بیاورد .

از مسولان وزارت صحت عامه در مورد آگاهی عامه در مورد ضرر های تنباکو پرسیدیم که پروگرام های هم داشتند یا خیر باز هم داکتر بشیر احمد سروری آمر صحت روانی و سوء استفاده مواد نشه آور و همچنان عضو کمیته تنظیم مواد مخدر وزرات صحت عامه گفت: 90فیصد مردم از اضرار تنباکو با خبر هستند اما با آنهم مردم استفاده می کند .

پس برای کاهش استفاده از تنباکو تنها آگاهی عامه لازم نیست، باید اقدامات دیگر روی دست گرفته شود.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیس بوک هوای تازه هم شنیده و هم خوانده می توانید .

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فرزوان حبیب زاده
وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:13:42 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG