لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

سامر: ناامنی ها میتواند زمینه ساز کشت کوکنار در ولایات شمال شود


در حالی که پیش از این بیشترین کوکنار در ولایت های هلمند و قندهار کشت می شد، اما اکنون وزارت مبارزه با مواد مخدر نگران است که به علت نا امنی ها زمینه کشت کوکنار در ولایت های شمال کشور فراهم شده است.

این وزارت هر چند از آغاز عملیات برای نابود سازی کشت زار های کوکنار در پنج ولایت جنوبی کشور سخن می زند و می گوید: امسال قرار است بیست هزار هکتار زمین در این ولایت ها از وجود کوکنار پاکسازی شوند.

اما ادامه نا امنی ها در ولایت شمال مقامات این وزارت را نگران ساخته است و می گویند که ممکن کشت کوکنار در این ولایات امسال بیشتر شود.

عبدالقیوم سامر سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر به رادیو آزادی می گوید: آنان نگران هستند که ممکن در برخی ولایات ده ها هکتار زمین للمی که زیر اداره طالبان است نیز کوکنار کشت شود:

"نگرانی هایکه ما بسیار داریم گسترش نا امنی هاست که می تواند تهدید جدی و بزرگ در برابر ولایت های باشد که کشت کوکنار در آنها صفر بوده است.

تا اکنون متأسفانه ما پنج تن از نیروهای امنیتی را در عملیات نابود سازی کشت زار های کوکنار شهید داده ایم.

اینکه نا امنی ها به طرف شمال کشور نیز گسترش پیدا کرده، می تواند بخشی نگرانی های جدی مان از زمینه سازی کشت کوکنار در این ولایت ها باشد."

وزارت مبارزه با مواد مخدر می گوید: هم اکنون عملیات نابود سازی کشت زار های کوکنار در ولایت های هلمند، قندهار، زابل، فراه و ارزگان ادامه دارد.

این پنج ولایت نود درصد کوکنار را در سراسر افغانستان تولید می کنند و به گفته این وزارت بسیاری از ولایت های جنوبی کشور که در سال های گذشته کوکنار در آن صفر بوده است امسال به علت شدت نا امنی ها این ولایات نیز از کشت کوکنار به دور نمانده اند.

به گفته آقای سامر، در نتیجه نابود سازی کشت زار های کوکنار در پنج ولایت جنوبی کشور امسال پنج تن از نیروهای امنیتی کشته شده اند.

نگرانی ها از کشت کوکنار در ولایت های شمال کشور به علت نا امنی ها در حالی مطرح می شود که بسیاری ها قدرتمندان محلی و تفنگداران را در ولایات کشور در کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر دخیل می دانند.

پیش از این ادارۀ مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد نیز گفته است که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته و گفته که دولت افغانستان ارادۀ جدی برای نابود سازی این پدیده را ندارد.

کارشناسان نیز به این انتقاد ها مُهر تائید می گذارند و می گویند که برخی از ولسوالان و قومندان های امنیه دهقانان را برای کشت کوکنار تشویق می کنند.

جنرال خدایداد وزیر پیشین مبارزه با مواد مخدر در مورد گفت:

"مبارزه با مواد مخدر در افغانستان سال به سال کمرنگ شده و از کنترول حکومت افغانستان بیرون بوده است.

مخالفان مسلح دولت، کشت کوکنار، فساد اداری و جنگ سالارها و ولسوال ها در کشور در افزایش قاچاق مواد مخدر و کشت کوکنار زنجیره دارند. اینها مانع جلوگیری از کشت کوکنار و مبارزه با قاچاق مواد مخدر می شوند.

یگانه کاری که حکومت افغانستان می تواند این است که انگیزه پیدا کند تا با تروریزم و کشت کوکنار یکسان مبارزه کند."

وزارت مبارزه با مواد مخدر می گوید که کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر در افغانستان سالانه حدود هفتاد ملیارد دالر را به جیب قاچاقبران مواد مخدر می ریزد و از سوی دیگر این پدیده زمینه در آمد خوبی را برای مخالفان مسلح دولت نیز فراهم ساخته است.

این وزارت از جامعه جهانی می خواهد تا افغانستان را در نابودسازی کشت کوکنار و جلوگیری از تولید مواد مخدر بیشتر کمک رساند.

اما کارشناسان می گویند: تا هنگامی که حکومت چهره های را که با قاچاقبران مواد مخدر دست دارند از بدنه حکومت دور نسازد و جامعه جهانی در این بخش همکاری جدی نکند مبارزه با این پدیده دشوار خواهد بود.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG