لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

وزیر عدلیه: مردم از روی مجبوریت به محاکم صحرایی مراجعه می کنند


وزیر عدلیه افغانستان می گوید: برخی اوقات مردم از روی مجبوریت و یا هم طولانی بودن پروسه کاری در ارگان های عدلی و قضایی به محاکم صحرایی مراجعه می کنند.

با آنکه وزارت عدلیه افغانستان حکومت این کشور را در قسمت محاکم صحرایی طالبان مسلح مقصر نمی داند، اما انتقاد های اساسی این است که عدم رسیده گی به دوسیه ها در ارگان های عدلی و قضایی سبب شده تا برخی مردم به محاکم صحرایی رو بیاورند.

عبدالبصیر انور وزیر عدلیه افغانستان می گوید: زمانیکه طالبان برای مدت اندک در یک منطقه حاکم می شوند مردم از روی مجبوریت و یا هم طولانی بودن روند کار در ارگان های عدلی و قضایی، به محاکم صحرایی مراجعه می کنند.

آقای انور روز یکشنبه هنگام ارایه پلان صد روز نخست کاری اش روی این کار طالبان مسلح انتقاد کرد:

" طعباً محاکم صحرایی از طرف دولت نه بلکه از طرف آنها است با هجوم که به مناطق میاورند طعباً تسلط موقت که می داشته باشند این نوع کار ها از آنها دور نیست و مردم یا از روی مجبوریت و یا از طویل بودن مراتب کاری نظام به آنها گاهی مراجعه می کنند کاری است که مختص به خود طالبان است و مجبوریت مردم محل است."

در جریان سال های گذشته در نقاط مختلف افغانستان محاکم صحرایی دایر شده که در تازه ترین مورد یک زن و یک مرد در ولایت قندز از سوی طالبان اعدام شدند.

گزارش ها می رسانند که طالبان مسلح در برخی موارد شماری افراد را مجرم خوانده و آنان را دره می زند، دست و پای شان را قطع می کند و حتی از اعدام افراد از سوی آنان نیز خبر داده شده است.

از سوی هم برخی از تحلیلگران بخش حقوقی بدین باور اند که به دلیل فساد گسترده در ارگان های عدلی و قضایی مردم عام بیشتر به محاکم طالبان مسلح مراجعه می کنند.

اجمل هودمن یکتن از این تحلیلگران در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" دو عامل عمده باعث آن شده یکی اینکه مردم بالای ارگان های عدلی و قضایی اعتماد کافی ندارند و موجودیت فساد اداری باعث این شده که مردم بالای ادارات عدلی و قضایی بی باور شوند و این بی اعتمادی سبب این شده که آنها در زمان مشکل مراجعه نکنند به محاکم."

مقامات وزارت عدلیه افغانستان موجودیت فساد اداری را در ارگان های عدلی و قضایی می پذیرند اما تأکید می کنند که این مشکلات باید هر چه زوتر حل گردد.

عبدالبصیر انور وزیر عدلیه همچنان گفت: 56 درصد کارمندان این وزارت غیر مسلکی و تا صنف 12 درس خوانده اند.

رییس جمهور غنی در روز های نخست کاری اش گفته بود که اراده قوی بخاطر ریشه کن ساختن فساد از ارگان های عدلی و قضایی دارد و با عاملین آن برخورد جدی خواهد شد.

در عین حال برخی از آگاهان می گویند: ناامنی ها، فساد اداری و عدم تطبیق قوانین در افغانستان سبب مراجعه برخی مردم به محاکم صحرایی شده است.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG