لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۵

قطر محدویت بر رهبران طالبان را بطور موقت تمدید کرد


در سال گذشته پنج طالب در بدل بوبریگدال از زندان گونتانامو آزاد شدند.
در سال گذشته پنج طالب در بدل بوبریگدال از زندان گونتانامو آزاد شدند.

حکومت قطر محدویت های وضع شده بر پنج رهبرارشد طالبان که حدود یک سال قبل در بدل رهایی یک نظامی امریکایی از زندان گونتانامو آزاد و به قطر اعزام شده بودند را بطور موقت تمدید کرد.

حدود یک سال قبل نورالله نوری، عبدالحق و ثیق، محمدنبی عمری، خیرالله خیرخواه و محمد فاضل آخند در بدل رهایی بوبریگدال یگانه عسکر امریکایی که نزد طالبان اسیربود، از زندان گونتانامو آزاد شدند.

بعد ازاین تبادله، مقامات امریکایی از حکومت قطر خواستند برآنها محدویت وضع نموده و از مسافرت شان به کشورهای دیگر جلوگیری شود.

یک مقام امریکایی روز یکشنبه گفت، تا زمانیکه برای حل دراز مدت این مساله یک راه حل دیپلوماتیک پیدا نشود، محدودیت براین رهبران طالبان باقی خواهد ماند.

امروز محدویت وضع شده براین رهبران ارشد طالبان پایان می یابد.

مقامات امریکایی روز جمعه گفته بودند که ادارهء رییس جمهور اوباما در زمینهء توافق برای تمدید محدویت بر آنها برای مدت شش ماه دیگر، با مقامات قطر نزدیک شده است، اما واضح نیست که آیا این توافق نهایی شده است، یا خبر؟

این مقامات که از افشای نام هایشان خودداری کرده اند می گویند، همه پنج تن آزاد شده در قطر اند و از آنها بطور شدید نظارت می شود.

مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان با ابراز اینکه تلاش های صلح ادامه دارد و خوب خواهد بود، اگرمحدویت براین طالبان رفع شود، در صحبت با رادیوآزادی گفت:

"به نظر من وقت آن فرا رسیده است که با این رهبران طالبان از نرمش کار گرفته شود، اما اگر آنها فکر می کنند که محدویت ها را بر آنها تمدید کنند و این فایده خواهد کرد، به عقیده من این کار برای صلح فایده ندارد."

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس، از جمله این پنج تن حد اقل یک تن آن در دوازده ماه گذشته، با طالبان مسلح تماس گرفته است، اما در این مورد اطلاعات بیشتر نشر نشده است.

قصر سفید در این مورد می گوید که نظارت بر یک تن آنها را تشدید بخشیده است.

از قول سناتور جمهوریخوا لیندسی گراهام گفته شده است که یک یا چند تن از این طالبان در آغاز سال جاری میلادی با اعضای شبکهء حقانی در قطر دیده اند و به عقیدهء این سناتور امریکایی این طالبان می خواهند دوباره به جنگ رو بیاورند.

از جمله این پنج تن، چهار تن آنها در لست سیاه سازمان ملل متحد شامل اند که مسافرت آنها ممنوع و دارایی شان منجمد شده است.

تعدادی از اعضای کانگرس امریکا با ختم مدت محدویت وضع شده بر این طالبان ابراز نگرانی کرده بر ادارهء رییس جمهور اوباما انتقاد کرده اند که این طالبان باید از زندان گونتانامو آزاد نمی شدند. این اعضای کانگرس از قصر سفید خواسته اند تا محدویت های وضع شده بر این طالبان تمدید شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:56 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG