لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

هند از احتمال دسترسی"داعش" به اسلحهء اتمی پاکستان ابراز نگرانی کرد


در جریان یک کنفرانس امنیتی در سنگاپور مقامات هند در مورد احتمال دسترسی یافتن گروه های تندرو به اسلحهء اتمی پاکستان ابراز نگرانی کرده اند.

راوایندرجیت سنگ (Rao Inderjit Singh) وزیر دولت در امور دفاعی هند روز شنبه در کنفرانس امنیتی منطقوی شنگری- لا (Shangri-La) گفت، با افزایش فعالیت داعش در آسیای غربی این هراس به وجود آمده است که گروه های تندرو مانند "داعش" به اسلحهء اتمی کشورهای مانند پاکستان دسترسی حاصل کنند.

نشریهء بلومبرگ (Bloomberg) می نویسد، از سال 2001 میلادی تا اکنون حدود 50 هزار تن را تروریزم در پاکستان کشته و نگرانی ها در مورد امنیت اسلحهء حساس اتمی این کشور نیز افزایش یافته است.

پروگرام اتمی پاکستان در سطح جهان به سرعت پیشرفت نموده و براساس گزارش ها پاکستان 100 تا 120 سرگلولهء اتمی دارد.

راوایندرجیت سنگ (Rao Inderjit Singh) وزیر دولت در امور دفاعی هند می گوید، در صورتیکه پاکستان تکنولوژی اتمی اش را به سطحی توسعه دهد که بتواند سرگلوله های اتمی را در تحت بحری هایش انتقال دهد، این یک پیشرفت دیگر در زمینهء تجهیز نظامی خواهد بود.

هند نیز در زمینهء تامین امنیت تاسیسات اتمی اش با انتقاداتی مواجه است.

احتمال دسترسی یافتن گروه های مانند "داعش" به اسلحهء اتمی در حالی مطرح می شود که در ماه جاری میلادی برخی رسانه ها گزارش های از قول "داعش"نشر کردند که در آن گفته می شود، این گروه تا یک سال دیگر اسلحهء اتمی را از پاکستان خریداری خواهد کرد.

گروه تندرو "داعش" ادعا می کند که ملیارد ها دالر سرمایه دارد و می تواند از طریق مافیای اسلحه که با مقامات پاکستان ارتباط دارد، اسلحهء اتمی را از این کشور خریداری کند.

این ادعای "داعش" در مقالهء جریده رسمی این گروه که دابیق نام دارد نشر شده واین اقدام "عملیات فرضی" نام نهاده شده است.

مجلهء اندپندنت چاپ بریتانیا در گزارشی می نویسد که گروه های افراطی مانند بوکوحرام که در این اواخر به گروه تندرو دولت اسلامی "داعش" بیعت کرده اند، در آسیای مرکزی، افریقا و آسیا با هم یکی شده و یک حرکت جهانی را بوجود آورده اند.

با آنکه مجلهء اندپندنت احتمال خریداری اسلحهء اتمی را توسط "داعش" دور از امکان دانسته است، اما این مساله می تواند نشانهء از نگرانی های بین المللی در این زمینه باشد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:23 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG