لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

سازمان کشورهای اسلامی حمایتش را از پروسهء صلح افغانستان اعلان کرد


صلاح الدین ربانی که در اجلاس اخیر وزرای خارجهء سازمان همکاری کشورهای اسلامی شرکت داشت
صلاح الدین ربانی که در اجلاس اخیر وزرای خارجهء سازمان همکاری کشورهای اسلامی شرکت داشت

وزارت خارجه ء افغانستان می گوید، سازمان همکاری کشورهای اسلامی دریک قطعنامه ضمن تقبیح تروریزم درافغانستان و منطقه حمایت شان را از پروسهء صلح افغانستان اعلام کرده است.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه دریک نشست خبری درکابل گفت، این سازمان روی تلاش ها برای تامین صلح وثبات درافغانستان تاکید کرده است.

شکیب مستغنی می گوید:

"قطعنامهء تحت عنوان وضعیت درافغانستان که حمایت کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی ازحکومت افغانستان درراستای صلح و بازسازی را انعکاس می دهد صادرشد، افزون برآن برحمایت ازتلاش های حکومت افغانستان در راه مبارزه علیهء تروریزم و افراط گرایی و تحکیم صلح وثبات درافغانستان ومنطقه تاکید صورت گرفت."

سازمان همکاری کشورهای اسلامی پس ازسازمان ملل متحد دومین سازمان بین المللی است که درسال1969ایجاد شد و57 کشوراسلامی عضویت آن را دارد.

هدف این سازمان ایجاد زمینهء همکاری میان کشورهای اسلامی ومبارزه در برابرتهدیدات مشترک در برابر کشورهای عضو این سازمان می باشد.

وزیرخارجه افغانستان درچهل و دومین نشست وزرای خارجهء سازمان همکاری کشورهای اسلامی که زیرنام "تلاش های مشترک وهماهنگی مبارزه برعلیهء تروریزم" درکویت برگزارشد، شرکت کرده بود.

سخنگوی این وزارت می گوید، درنشست یاد شدهء سازمان همکاری های اسلامی ازهمکاری با افغانستان دربخش حوادث طبیعی، حفاظت آثار تاریخی، بازسازی و بورس های تحصیلی اطمینان داده است.

ازسوی دیگر کارشناسان سیاسی افغان هرچند ازاین اعلام سازمان همکاری کشورهای اسلامی استقبال می کنند، اما می گویند که این اقدام سازمان یاد شده شکل سمبولیک داشته و بالای پروسهء صلح افغانستان کدام تاثیر ندارد.

ودیرصافی استاد پوهنتون کابل می گوید، اگر این سازمان به راستی با پروسهء صلح همکاری می کند، باید با افشای اسم برخی کشورها به آنان سفارش کند تا درامورداخلی افغانستان مداخله نکنند.

ودیرصافی در صجبت با رادیو آزادی گفت:

"درنشست سازمان همکاری کشورهای اسلامی گفته شد که این سازمان طرفدارصلح درافغانستان است، اما این یک شکل سمبولیک دارد و کدام تاثیرات عملی را نشان داده، نمی تواند. این یک حرف واضح است که به اندازهء برداشتن یک گام عملی موثر واقع شده، نمی تواند."

همواره این گونه گزارش ها داده شده است که کشورهای همسایهء افغانستان، ایران و پاکستان در جنگ با مخالفان مسلح، حکومت افغانستان کمک می کنند.

این درحالیست که ویس احمد خان لغاری رییس کمیتهء خارجی پارلمان پاکستان روزدوشنبه گفت، حکومت پاکستان به خاطرهمکاری با پروسهء صلح افغانستان باید به خواست حکومت افغانستان اعضای شبکهء حقانی وطالبان افغان را به دولت آن کشوربسپارد.

کارشناسان افغان به حکومت سفارش می کنند که ازطریق سازمان های بین المللی و کشورهای که بالای کشورهای مداخله گر درامورداخلی افغانستان تاثیردارند، فشاربیاورد تا برای کمک با پروسهء صلح افغانستان به همکاری تاثیرگذارحاضر شوند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG