لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

قندز: در اثر جنگ‌های اخیر بیش از 18500 خانواده بی‌جاشده اند


مسوولان کمیشنری عالی سازمان مللی متحد در امور پناهنده گان (UNHCR) در یک کنفرانس خبری در ولایت قندز به رسانه‌ها گفتند که در شش سال گذشته رقم بیجاشده گان داخلی در حوزه شمال و شمال‌شرق کشور دو برابر افزایش یافته است.

فهیم همدرد سخنگوی موسسه (UNHCR) گفت که از سال 2009 میلادی تااکنون بیش از 19900 فامیل که تعداد شان به 121هزار نفر می‌رسد از ولایت‌های بدخشان، تخار، قندز، بغلان، سمنگان، مزارشریف، سرپل، جوزجان و فاریاب براثر ناامنی‌ها و جنگ‌ها از ساحات مسکونی شان بی‌جا شده اند.

نامبرده بیان نمود، که این آمار نسبت به سال 2002 الی 2009 دوبرابر افزایش را نشان می‌دهد که با بشتر این خانواده‌ها از سوی نهادهای دولتی و غیر دولتی مساعدت صورت گرفته است.

سخنگوی موسسه متذکره خاطرنشان ساخت که بیجاشده گان جنگ‌های اخیر ولایت قندز شامل این آمار نمی‌باشد:

" در اثر جنگ‌های و ناامنی‌ها در یک ماهِ اخیر بیش از 18500 خانواده در ریاست مهاجرین و عودت کنندگان ولایت قندز ثبت و راجستر شده که بیش از 13400 فامیل از طرف 10 تیم در ظرف چند روز اخیر سروی گردیده اند و از این میان بیش از 3900 خانواده منحیث مستحق و نیازمند تشخیص شده اند. "

همدرد تصریح کرد، خانواده‌های که در یک ماهِ اخیر در قندز از مناطق شان بی‌جاشده اند از وضعیت خوبی برخوردار نبوده دولت و موسسات همکار باید برای آنان مساعدت بیشتر نمایند.

در عین زمان شماری از بیجاشده گان در صحبت با رادیوآزادی گفتند که تاهنوز به گونهء لازم به مشکلات شان رسیدگی نشده است:

" بی بی ریحان،خیلی وقت شد که از گل تپه آواره شدیم به شهر قندز آمدیم در این‌جا با مشکلات زیاد رو برو هستیم هیچ‌کس پرسان ما را نمی‌کند و نه کسی برای ما کمک داده است، اگر کمک نمی‌دهند منطقه ما را آرام کنند که دوباره به خانه‌های خود برویم. "

با این حال شماری از بیجاشده گان منتظر هستند که دوباره به محلات شان برگردند، چون هم‌اکنون وقت جمع آوری محصولات گندم و هم‌چنان فصل کشت شالی دهقانان می‌باشد و نباید محصولات شان در میان درگیرهای مخالفان مسلح دولت و نیروهای دولتی طعمه آتش شود و کشت زارهای خربوزه، تربوز و سزیجات شان به علت عدم رسیدگی خشک شوند.

این بیجاشده گان می‌گویند که اقتصاد و در آمد مردم قرا و قصبات وابسته به زراعت و مالداری می‌باشد اگر محصولات زراعتی شان از بین برود مردم با مشکلاتی فراوانی دوچار خواهند شد.

اما از سوی دیگر مسوولان محلی ولایت قندز می‌گویند که پلان دارند تمامی مناطق را از حضور مخالفان مسلح دولت پاکسازی نمایند و زمینه برگشت دوباره را برای مردم به محلات شان مساعد خواهد ساخت.

اما روشن نیست که چی زمانی ساحات مختلف قندز از وجود مخالفان مسلح دولت پاکسازی می‌شوند تا خانواده‌های بی‌جاشده دوباره به مناطق شان برگردند، پرسش است که گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد.

اجمل آرین - قندز

XS
SM
MD
LG