لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

نور: رهبران حکومت با هم صادق نبوده، کارهایشان همه نمایشی است


عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ
عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ، رهبری حکومت وحدت ملی افغانستان را مورد انتقاد قرار داده می گوید، رهبران حکومت با هم صادق نبوده و کار های شان همه نمایشی است.

عطا محمد نور که در جریان مبارزات انتخاباتی از عبدالله عبدالله رییس اجرائیه فعلی حکومت افغانستان حمایت می کرد به آژانس خبری رویترز گفته است:

"مشکلات عمده که باید حل شود اما تا هنوز حل نشده، ارتباط می گیرد به رهبری وحدت ملی. نمی خواهم که از رییس جمهور و یا رییس اجرائیه نام ببرم زیرا همه می دانند که رهبری را کی ها به عهده دارند. اینها تا هنوز با هم صادقانه کار نکرده و همه حرکات شان نمایشی است. در عوض کار های نمایشی، بهتر است که با هم صادقانه کار کنند."

سرپرست ولایت بلخ این اظهارات را یک روز پس از کشته شدن نُه کارمند محلی یک موسسه غیر دولتی مربوط جمهوری چک در ولسوالی زارع این ولایت ابراز کرد.

این در حالیست که ولایت قندز در همسایگی بلخ از حدود یک ماه بدینسو شاهد نا امنی ها بوده و نیرو های امنیتی با مخالفین مسلح دولت در آن با هم درگیر اند.

از سوی دیگر در این اواخر مقامات محلی برای مبارزه با مخالفین مسلح به قوماندانان جهادی و ملیشه های مسلح رو آورده اند.

مسلح شدن ملیشه های محلی در قندز نگرانی های را ببار آورده که گویا افراد مسلح غیر مسوول می توانند نا امنی ها را در نقاط مختلف افزایش دهند.

گفته می شود که عطا محمد نور طرفدار مسلح ساختن برخی از قوماندانان مقتدر در سطح ولایات است. اما وی می گوید، تنها در صورتی که حکومت نیرو های امنیتی افغان را تجهیز و تقویت نکند، طرفدار مسلح شدن این قوماندانان است:

"طرفدار حمایت، تجهیز و تقویت قوای مسلح افغانستان استم و اگر به مجاهدین نیاز دارند باید در چوکات اردو بیایند این گونه بهتر است، تا اینکه یک ساختار جدید جدا از تشکیلات قانونی افغانستان را ایجاد کنیم اما در صورتیکه دولت ضعیف باقی می ماند و چنین کار های هم صورت نمی گیرد، مردم کشته می شوند، نا امنی ها افزایش میابد و جنگ به سوی شمال انتقال می یابد در آنصورت من طرفدار بسیج مردمی یا خیزش های مردمی استم."

عطا محمد نور یکی از دلایل نا امنی های اخیر در کشور را نداشتن وزیر دفاع خوانده و می گوید: معصوم ستانکزی برای پُست وزارت دفاع افغانستان شخص مناسب نیست.

معصوم ستانکزی که کارش را به حیث سرپرست وزارت دفاع آغاز کرده است، به گفته عطا محمد نور فاقد صلاحیت های نظامی است و در شورای عالی صلح افغانستان نیز کدام دستاوردی نداشته است.

XS
SM
MD
LG