لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

احمدزی: اعزام افغان ها در جنگ سوریه از سوی ایران نگران کننده است


نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان
نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان

در حالیکه نگرانی ها از اعزام اجباری برخی از مهاجرین افغان مقیم ایران به جنگ سوریه ابراز شده است، اکنون گفته می شود که ایران جلب و جذب جوانان را برای فرستادن آنان به جنگ سوریه در کابل نیز آغاز کرده است.

نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی، جلب و جذب جوانان افغان از سوی ایران و اعزام آنان را به جنگ سوریه و یمن نگران کننده خواند.

آقای احمدزی، فراهم ساختن یک مقدار امتیازات مادی از سوی ایران را به جوانان افغان و فرستادن آنان را در جنگ سوریه مخالف معیار های جهانی و مداخله آشکار آن کشور در افغانستان می داند:

" من شاهد این خبر هستم. در افغانستان اقوام مختلف اگر شیعه اند یا سنی با هم برادر و زنده گی کرده اند. در مورد سوریه این خبر را من تائید می کنم که ایران مداخله می کند و حتی حالا در این تریننگ سنتر موجود است، جوانان را دعوت می کنند و با گرفتن ویزه ایران از سفارت به ایران می روند و در آنجا تریننگ می گیرند برای شرکت در جنگ های سوریه و دیگر کشورها این عمل را ما با شدت محکوم می کنیم."

این در حالیست که برخی از رسانه های بین المللی گزارش های را به نشر رسانیده اند که گویا رژیم بشارالاسد افغان ها را برای جنگیدن علیه گروه دولت اسلامی معروف به داعش استخدام می کند.

روزنامه تایمز در مطلبی گفته که ایران به هدف باقی ماندن رئیس جمهور سوریه در قدرت صدها هزار دالر را برای استخدام افراد در افغانستان و پاکستان مصرف می کند تا به جنگ سوریه بروند.

این روزنامه به نقل از برخی از رهبران شیعه در کابل نوشته که پروسۀ استخدام افراد توسط سفارت ایران در کابل همآهنگ می شود و سفارت ایران به صدها تن از شیعیان که خواست رفتن به جنگ سوریه را دارند، ویزه هم می دهد.

در عین حال نجیب الله کابلی رییس حزب مشارکت ملی افغانستان نیز می گوید که فعالیت های گسترده به هدف استخدام و اعزام جوانان افغان به جنگ سوریه در شهر کابل هم اکنون ادامه دارد:

" از طریق سفارت ایران و برخی از مراکز شان جلب و جذب در داخل کابل ادامه دارد، افراد را جمع می کنند در داخل خانه شان برایشان مصارف می دهند و به جنگ های سوریه، یمن و عراق آنها فرستاده می شوند، اگر یک ایرانی یک جای کشته می شود یا دستگیر می شود از لحاظ موضوعات سیاسی برای شان زیاد ضربه می زند اما اگر افغان ها را روان می کنند باز این اتهام را نمی پذیرند. همین فعلاً اکمالات شان شروع است به افغانها پول می دهند و آنها را به جنگ می فرستند."

پیش از این نیز گزارش های به نشر رسید که سپاه پاسداران ایران برخی از مهاجران افغان مقیم آن کشور را برای جنگ علیه مخالفان بشار الاسد به سوریه اعزام می کند.

ادعا های نیز وجود دارند که برای مهاجران که به سوریه می روند، یک مقدار امتیازات مادی و اجتماعی از جمله کارت‌ های اقامت در ایران داده می شود.

اما وزارت خارجه افغانستان همواره مسأله اعزام اجباری مهاجران افغان به جنگ سوریه را رد کرده و گفته است که بررسی های آنان نشان می دهد که شماری از افغانها بنابرعقاید شخصی شان در جنگ سوریه شرکت کرده اند.

با این همه سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان نسبت به این موضوع ابراز بی خبری کرده اما می گوید که سوء استفاده از مهاجرت افغانها توسط کشور میزبان برای حکومت پذیرفتنی نیست:

" در این مورد ما معلوماتی نداریم، ما از رسانه ها شنیدیم که کسانی در سوریه می روند، چگونه می روند؟ اجباری یا اختیاری است؟ خوب اگر از مهاجرت که یک پدیده انسانی است کسانی بخواهند استفاده سیاسی بکنند طبعاً ما نگرانی داریم."

با آنکه اعزام جوانان افغان در جنگ سوریه عکس العمل ها و نگرانی های زیادی را در داخل و خارج از کشور به همراه داشته است، اما سفارت ایران در کابل در خصوص این موضوع سکوت اختیار کرده است.

کارشناسان و مردم عام می گویند که نا امنی، عدم مصونیت اجتماعی و فقر سبب مهاجرت افغان ها به کشور های همسایه بخصوص به ایران و پاکستان شده است.

آنان تأکید می ورزند که حکومت افغانستان مکلف است تا زمینه زندگی بهتر و مصروفیت برای افغان ها را در داخل کشور فراهم ساخته و نگذارد که حلقاتی بیرونی از آنان استفاده نا درست کنند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG