لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۳

آمادگی ها برای برگزاری جشن پایتخت فرهنگی سارک در بامیان


بامیان برای معرفی پایتخت فرهنگی کشور‌های سارک آماده است.

در فاصله یک روز مانده به اعلام ولایت بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی اتحادیه کشور های جنوب آسیا (سارک) مقامات محلی این ولایت آمادگی بامیان را برای برگزاری این جشنواره و پذیرایی مهمانان داخلی و خارجی اعلام کردند.

محمد آصف مبلغ معاون ولایت بامیان در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که آماده‌ گی‌های لازم برای استقبال از مهمانان داخلی و خارجی گرفته شده است:

" برنامه هایی که در روز افتتاحیه داریم روز اول قبل از ظهر برنامه رسمی افتتاحیه داریم که با سخنرانی های مقامات حکومتی و مهمانان خواهد بود، نمایش های ورزشی داریم، بیشتر محفل فرهنگی فرهنگی، هنری و ورزشی است وروز دوم نیز روزجهانی محیط زیست را در پارک ملی بند امیر تجلیل خواهیم کرد. "

آقای مبلغ اضافه کرد بعد از ظهر روزدوم جشن سارک برنامه‌های فرهنگی، هنری، بازی‌های محلی و ورزشی را دربند امیر برگزار خواهند کرد.

به گفتۀ آقای مبلغ، شام فرهنگی اول به نام غُلغله در شهر تاریخی غلغله با راه اندازی برنامه‌های فرهنگی و هنری و شام دوم نیز بنام شام غزل که بیشتر شاعران در آن نقش دارند وشعرخوانی خواهند کرد نام‌گذاری شده است. همینطور گروه های موسیقی غزل از کشور هندوستان نیز به بامیان آمده اند و برنامه اجرا خواهند کرد.

در این روزها مردم بامیان نگران تامین امنیت این ولایت در روزهای جشن سارک هستند اما مل پاسوال خدایار قدسی قوماندان امنیه ولایت بامیان اطمینان می دهد که نیروهای امنیتی در روزهای جشن سارک امنیت بامیان را بطور کامل تامین می کنند و در این روزها تدابیر شدید امنیتی در این ولایت گرفته شده است:

" نیروهای امنیتی که از مرکز آمده اند، یک کندنک اردوی ملی است، کندک لوای پنج نظم عامه که مربوط پولیس است واز ریاست امنیت ملی در این ولایت آمده اند. با توجه به قطعاتی که از مرکز آمده و نیروهایی که ما در سطح بامیان داریم امنیت بامیان تامین است. نیروهای را که ما از مرکز خواستیم هیچ گاهی برمبنای این نبوده که مشکلات امنیتی جدی در بامیان وجود دارد. "

قوماندان امنیه بامیان اضافه کرد که نیروهای امنیتی در تمام نقاط این ولایت مسلط هستند، و نیروهای کمکی در حال آماده‌باش قرار دارند.

دوکانداران و کسبه‌کاران بامیان نیز آرام نیستند و برای برگزاری جشن سارک آماده گی می‌گیرند یکی از این دوکانداران به رادیو آزادی گفت:

" نام من عبدالحمید است، ما بسیار خوشحال هستیم که جشن سارک در بامیان برگزار می شود و آمادگی خد را برای این جشن می گیریم. در این جشن من بیشتر صنایع دستی را برای فروش آماده می کنم تا در روزهای سارک به فروش برسانم. "

شهروندان بامیان برای پذیرایی مهمانان، شهر را پاک ساخته اند و انتظار مهمانان خارجی و داخلی را می‌کشند.

در همین حال یک مرکز معلوماتی گردش گری برای توریست های داخلی و خارجی در میدان هوایی مرکز ولایت بامیان با همکاری ریاست اطلاعات و فرهنگ، اتحادیه توریزم و بنیاد آغاخان روز گذشته آغاز به کار کرد.

قرار است روز جمعه، 15 جوزای سال جاری، ولایت بامیان به عنوان اولین پایتخت فرهنگی کشورهای اتحادیه همکاری‌های منطقه‌یی جنوب آسیا (سارک) به صورت رسمی معرفی شود.

عباس نادری

XS
SM
MD
LG