لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان از طرح روسیه استقبال کرد


افزایش کشت کوکنار، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان و مشکلات مرتبط به این پدیده نگرانی های کشور های منطقه بخصوص روسیه را بیشتر ساخته است.

روسیه در یک اقدام تازه با توجه به خطرات مواد مخدر در نظر دارد تا برنامه مشترک پنج ساله را برای از بین بردن این پدیده در افغانستان به اجرا گذارد.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان از طرح روسیه که هدف آن از بین بردن کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان خوانده شده استقبال کرده می گوید که این برنامه باید عملی گردد.

ذبیح الله دایم مشاور این وزارت روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که هرگاه تعهدات روسیه در راستای مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان تحقق یابد نتایج آن خیلی مثبت خواهد بود:

" هر اقدامی که علیه مواد مخدر در افغانستان باعث کاهش کشت کوکنار و از بین رفتن مواد مخدر در افغانستان صورت بگیرد از طرف کشور های دوست و همسایه ما از آن استقبال می کنیم. ما امیدوار هستیم که این ادعای که از طرف فدراتیف روسیه در قبال مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان صورت گرفته جنبه عملی پیدا کند و روی کاغذ باقی نماند."

بر اساس گزارش ها، اخیراً روسیه برنامه ای مشترک پنج ساله را با هدف از بین بردن تولید مواد مخدر در افغانستان به سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده است.

ویکتور ایوانوف رئیس خدمات فدرالی کنترول مواد مخدر روسیه، افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر را یک معضل خجالت آور برای جهان خوانده تأکید کرده که باید برای عملی نمودن این برنامه، مرکز هماهنگی بین المللی و صندوق خاص مالی در افغانستان ایجاد گردد.

بر اساس معلومات وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، در سال 2014 میلادی از حدود دو صد و بیست چهار هزار هکتار مزارع کوکنار در این کشور شش هزار و چهار صد تُن تریاک تولید شده است.

در عین حال کارشناسان افغان نیز روی مبارزه مشترک کشور های منطقه در راستای محو کشت کوکنار در افغانستان تأکید می کنند.

جنرال خدایداد وزیر پیشین مبارزه با مواد مخدر در صحبت با رادیو آزادی، مبارزه علیه مواد مخدر در کشور را یک پروسه زمانگیرخوانده و همکاری روسیه را در این بخش مفید می داند:

" اگر با تفاهم با سازمان ملل متحد روسیه پلان پنج ساله خود را برای جلوگیری از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان تطبیق کند بسیار موثر است می تواند شمال افغانستان را حتی تا به قسمت اروپای غربی و اروپای شرقی را پوشش بدهد. افغانستان اگر خودش این تشریک مساعی را بین سازمان ملل، فدراتیف روسیه، امریکا، کشورهای همسایه و کشور های ناتو اگر هماهنگی کرده بتواند امیدوار هستیم که کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر کاهش خواهد یافت."

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که برخی از مسوولان مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان، از کمبود امکانات و تجهیزات لازم برای مبارزه با مواد مخدر شکایت می کنند و می گویند که ادامه نا امنی ها در این راستا مانع ایجاد کرده است.

کارشناسان افغان بدین باور اند، تا زمانیکه مبارزه جدی فرا منطقه یی برای محو کشت کوکنار آغاز نشود جلوگیری از آن در این کشور ناممکن خواهد بود.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG