لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

مذاکرات غیر رسمی با طالبان امروز هم در "اسلو" ادامه داشت


مقامات شورای عالی صلح و دفتر ریاست جمهوری افغانستان می گویند، مذاکرات غیر رسمی بین نماینده گان طالبان و نماینده های زنان از پارلمان و شورای عالی صلح در اسلو پایتخت ناروی برگزار شده است.

این موضوع را شخصی که خود را سخنگوی طالبان معرفی می کند، نیز تایید کرده می گوید، این بحث ها غیررسمی بوده و آن را نمی توان به مثابه گفتگو های صلح پنداشت.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان در یک اعلامیه گفته است که از این مذاکرات غیردولتی استقبال می کند. اما در اعلامیه آمده است که اشتراک کننده گان نماینده گی از حکومت افغانستان نمی کنند.

یک مقام افغان به خبر گزاری اسوشیتدپرس گفت که گفتگوهای غیر رسمی از روز سه شنبه ادامه دارد و سخنگوی وزارت خارجهء ناروی گفت، از این مذاکرات روز جمعه نتیجه گیری می شود.

این مقام افغان افزود، حداقل پنج زن از اعضای پارلمان افغانستان به شمول فوزیه کوفی و شکریه بارکزی در این گفتگوها، اشتراک دارند.

مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح می گوید، این مذاکرات به خاطر یک دیالوگ، تبادلهء نظر و تفاهم برگزار شده است.

او در مورد اشتراک اعضای شورای عالی صلح در این گفتگو ها به رادیو آزادی گفت:

"دو تن از خواهران ما که اعضاسی شورای عالی صلح اند، در این گفتگوها اشتراک دارند. "

اسوشیتدپرس گزارش داده است که حوا علم نورستانی و صدیقه بلخی اعضای شورای عالی صلح در این گفتگو ها اشتراک کرده اند.

مقام افغان که بنابر حساسیت موضوع نخواست نامش افشاء شود، به اسوشیتدپرس گفت که شیرمحمدعباس ستانکزی سابق یک مقام ارشد و محمد زاهد احمدزاده یک دیپلومات سابق رژیم طالبان از جانب آنها در این گفتگو ها اشتراک دارند.

گفته می شود، این سومین جلسهء مستقیمو رو در رو بین طالبان و مقامات افغان در ماه های اخیر به شمار می رود که هردو جانب به غیررسمی بودن آن تاکید می کنند.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان کشانیدن طالبان به میز مذاکره و پایان جنگ و شورش در این کشور را در الولیت کاری خود قرار داده و در بیانات خود شفافیت در هر معاملهء با طالبان و مخالفین را وعده داده است.

XS
SM
MD
LG