لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

گاردین: با موجودیت گروه داعش، طالبان با تهدید روبرو شده اند


روزنامه ها و نشریه های غربی به مطالب مختلف در مورد افغانستان تمرکز کرده اند.

گاردین

گاردین به معالجه معتادان مواد مخدر افغانستان توجه کرده است، اما روزنامه نیویارک تایمز نوشته که با موجودیت گروه داعش، طالبان در میان خود با تهدید روبرو شده اند.

به نوشته نیویارک تایمز در یک ماه گذشته، بسیاری از جنگجویان در افغانستان به گروه شورشی دولت اسلامی بیعت کرده اند و افراد گروه طالبان را در جنوب و شرق شهر جلال آباد هدف قرار داده اند.

روزنامه به نقل از محمد صدیق مهمند یک بزرگ قومی در ولایت ننگرهار نوشته که می گوید: در یکی از ولسوالی ها، افراد وفادار به گروه داعش جای طالبان را گرفته اند.

مقاله نویس به این هم توجه کرده که مناطق تحت کنترول داعش در افغانستان، نسبت به عراق و سوریه به مراتب کم است و تنها به چند قریه محدود می شود.

روزنامه در ادامه می نویسد: اگر گروه داعش یا دولت اسلامی در مناطق تحت کنترول طالبان جای پا پیدا کند، شاید شورش ها را از بنیاد تغییر دهد زیرا طالبان به اعدام علنی و حملات انتحاری اقدام می کنند اما گروه دولت اسلامی خشونت ها را از طریق ویدیو در شبکه های اجتماعی نشر می کند که حتی بدتر از عملکرد و معیار های طالبان است.

نیویارک تایمز

نیویارک تایمز به نقل از گریمی سمیت یک کارشناس ارشد در گروه بین المللی بحران در کابل می نویسد: داعش از ماه اپریل سال 2014، جلب و جذب را در افغانستان آغاز کرد و تا حالا کدام دستآوردی نداشته است.

به گفته وی، شاید تعداد افراد این گروه در افغانستان به ده ها و یا هم صد ها تن برسد اما شمار آنها هزاران تن نیست.

گاردین

روزنامه گاردین می نویسد: ایالات متحده امریکا کار می کند تا معتادین مواد مخدر را در افغانستان معالجه کند.

به نوشته روزنامه، اداره امور مواد مخدر و تقویت قانون در وزارت خارجه امریکا، از میان 123 برنامه تداوی معتادان مواد مخدر از 97 برنامه آن حمایت می کند.

گاردین می نویسد: معیار های که توسط آن تداوی صورت می گیرد، از سوی جامعه بین المللی با ارائه شواهد و فعالیت های عملی به رسمیت شناخته شده است.

ایالات متحده این برنامه ها را صد در صد به صورت داوطلبانه پیش میبرد و جریان تداوی نه به صورت اجباری و نه هم با دست و پا بندی و بازداشت انجام می شود.

جیمز دی هارت معاون اداره امور مواد مخدر و تقویت قانون در وزارت خارجه امریکا با ارسال نامۀ به گاردین نوشته است: بر اساس پالیسی خود، آنها درک می کنند که مشکل مواد مخدر افغانستان نیاز به توجه همه جانبه و فراگیر دارد.

به گفته آقای دی هارت، باید برای دهقانان و کسانیکه به کشت کوکنار در افغانستان مشغول اند، بدیل مناسب در نظر گرفته شود.

وی به گاردین همچنان نوشته که باید نظام قضایی افغانستان با قاچاقبران مواد مخدر برخورد جدی و از فعالیت آنها جلوگیری کند.

این مقام امریکایی همچنان تقویت عرصه صحی را برای کسانی که در افغانستان به مواد مخدر رو آورده اند، خیلی مهم و از عناصر عمده مبارزه با این پدیده میداند.

XS
SM
MD
LG