لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

یک خانم 30 ساله در ولسوالی صیاد سرپل تیرباران شد


یک خانم 30 ساله در ولسوالی صیاد ولایت سرپل توسط افراد مسلح محلی غیر مسوول ابتدا لت و کوب و سپس تیر باران گردید.

ناله و فریاد مادر داغ دیدۀ جمعه خال30 ساله که چهار روز قبل از سوی افراد مسلح غیر مسوول در قریه گنده ولسوالی صیاد به شکل بی رحمانه کشته شد، از بی عدالتی و بی توجهی پولیس ولسوالی صیاد بنابه عدم دستگیری فرد متهم به قتل دخترش پای او را به ریاست امور زنان سرپل کشاند.

مادر جمعه خال با ناله و فریاد ادعا دارد که پولیس محلی صیاد عامل اصلی قتل دخترش است که دخترش را به زور به این زورمندان و افراد مسلح غیر مسوول که از سوی پولیس های محلی حمایت می شود، تسلیم نموده است.

به گفته این خانم، این کار آنها باعث قتل دخترش گردیده است:
« دخترکم را بیرحمانه کشتند. پولیس محلی از آنها طرفداری می کند. دولت اسلامی گفته به این دروازه آمدیم و داد میزنیم اگر به داد ما کسی
برسد و بشنود و قاتلان دخترک مرا به جزای اعمال شان برساند و یا مرا هم بکشند، نزد دخترم گور بکنند. اسلامیت است، مسلمانی است؟ مسلمان همین کار را می کند، به داد من برسید او مسلمانان.»

امان الله برادر خانم تیرباران شده از کم توجهی مدیریت جنایی قوماندانی امنیۀ ولسوالی صیاد این ولایت شاکی بوده می گوید که قوماندانان و افراد پولیس محلی با اکرام نام هم دست شده این جنایت را انجام داده اند:

«من پیش مدیر جنایی رفتم گفتم که جان خواهرم در خطر است اما توجه نکرد. هنوز بالای خودم عصبانی شده گفت که به سرت ضربه می کنم، گپ مرا گوش نکرد و خواهرم را به دست آنها تسلیم کرد و دو روز خواهرم تحت لت و کوب بود که حتی همسایه های شان نتوانسته نجاتش بدهند و باز خواهرم را بیست مرمی سرش خالی کردند که اکرام خودش سلاح داشت و با میر علم قوماندانیکه به پولیس محلی شامل است این عمل را انجام دادند.»

مسوولان ریاست امور زنان سرپل نیز با تایید این موضوع می گویند: وقتیکه خانم جمعه خال ازدواج با برادر شوهر خود را رد می کند در نتیجه توسط اکرام نام وابسته به افراد پولیس محلی ابتدا لت و کوب شده و بعداً تیر باران می شود.

نسیمه آرزو رییس امور زنان ولایت سرپل در این مورد گفت:
«جمعه خال بنت جوره باشنده ولسوالی صیاد است که دو ماه قبل شوهر این خانم که در صفوف پولیس ملی بود در جنگ با طالبان کشته می شود و این خانم را فوراً برادر شوهرش که بنام اکرام است می خواهد به زور به عقد نکاح خود در بیارود که این خانم قبول نمی کند. این خانم به امور زنان مراجعه کرد و ما به قوماندانی امنیه معرفی کردیم تا جلو این قضیه گرفته شود و قوماندانی امنیه به قوماندانی امنیۀ صیاد روان کرده و در آنجا هم توجۀ خاص نشده و با تضمین این خانم را تسلیم خانوادۀ شوهرش می کنند که این بیچاره را برده اول خوب لت و کوب می کنند و بعداً توسط پولیس های محلی تیر باران شده و به قتل می رسد .»

سید نقیب الله سادات آمر اوپراسیون قوماندانی امنیۀ سرپل ضمن تایید تیرباران شدن این خانم می گوید: تحقیقات در زمینه جریان دارد.

وی گفت: هر کسی که در این قضیه دست داشته باشد بازداشت و به پنجۀ قانون سپرده خواهد شد:
« آنهایکه بالای پولیس محلی ادعا دارند ما تحقیقات خود را در این مورد آغاز کردیم هر کسی که باشد و به هر سویۀ که است ثابت شود که در این قضیه دست دارد ما بازداشت می کنیم و به پنجه قانون می سپاریم تا به جزای اعمالش برسد.»

در همین حال در بعضی نقاط دیگر نیز ابراز نگرانی شده است که آزار و اذیت مردم توسط پولیس به جای تامین امنیت، سبب دوری مردم از دولت خواهد شد.

پیش از این برخی از نهاد های مدافع حقوق بشر از موارد نقض حقوق بشری توسط پولیس محلی در مناطق مختلف افغانستان، ابراز نگرانی کرده بودند.

به اساس معلومات وزارت امور داخله افغانستان در حال حاضر به تعداد 30هزار تن از افراد در چوکات پولیس محلی این کشور به منظور تامین امنیت در ولایات مختلف مصروف فعالیت اند که از آن جمله حدود 700 تن از آنان در ولایت سرپل توظیف شده اند.

گزارشگر: محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG