لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

شورای صلح از موقف اخیر طالبان در ارتباط به حقوق زنان استقبال کرد


محمد اسماعیل قاسم یار، مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح افغانستان
محمد اسماعیل قاسم یار، مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح افغانستان

یک مقام ارشد شورای عالی صلح افغانستان آنچه را تغییر در موقف طالبان در ارتباط به حقوق زنان افغان خوانده، مورد استقبال قرار داد.

نماینده های طالبان هفته گذشته در اوسلو با شماری از اعضای جامعه مدنی به شمول فعالان زن و به روز های شنبه و یکشنبه در دبی با تعدادی از چهره های سیاسی دیدار کردند.

در نشست اوسلو پایتخت ناروی، شکریه بارکزی و فوزیه کوفی دو عضو ولسی جرگه و حوا علم نورستانی و صدیقه بلخی از اعضای شورای عالی صلح نیز حضور داشتند.

محمد اسماعیل قاسم یار، مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح افغانستان در صحبت با رادیو آزادی با اشاره به همین نشست گفت، که پس از نشست قطر طالبان موقف خود را در ارتباط به حقوق زنان تغییر داده اند:

" در قطر طالبان در مورد حقوق زنان موضع ملایم تر اختیار کردند و گفتند که دختران حق آموزش را دارند و زنان حق دارند کار کنند، که این، نزدیکی با مواضع شورای عالی صلح است. "

ملالی شینواری، عضو سابق ولسی جرگه و یکی از اشتراک کننده های نشست غیر رسمی اخیر در قطر در صحبت با رادیو آزادی به نقل از رهبران طالب گفته که موضع آنها نسبت به حقوق زنان تغییر کرده است.

در این حال، مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح افغانستان می گوید، که شماری از سیاستمداران افغان و دو عضو شورای کویته در جریان نشست دبی باهم دیدار کرده اند.

آقای قاسم یار در ادامه افزود:

" یک عده شخصیت ها و اعضای پارلمان برای شرکت در نشست دبی دعوت شده بودند که به دبی رفتند و دو روز باهم نشستند. جانب طالبان هم گفت که از طرف آنها افراد درین نشست اشتراک داشتند. شاید یک و یا دو عضو شورای کویته درین نشست شرکت کرده اند که شخصیت های خیلی شناخته شده نبودند. "

آقای قاسم یار برگزاری چنین نشست ها را برای ایجاد فضای اعتماد مهم می داند.

بر اساس گزارش رسانه ها، در نشست دبی قیوم کوچی، کاکای رئیس جمهور غنی و از مذاکره کننده های مهم نشست قطر، سید اسحاق گیلانی، میرویس یاسینی، قطب الدین هلال و شماری از نماینده های طالبان شرکت کرده بودند.

به باور آگاهان، حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان و حکومت تحت رهبری اش برای آشتی با مخالفان مسلح تلاش های زیادی را انجام دادند، اما این تلاشها جایی را نگرفت.

بر اساس گزارشها، نتیجه تلاشهای صلح حکومت رئیس جمهور غنی هم تا هنوز مشخص نیست، اما گفته می شود که جزئیات گفتگو های اخیر نسبت به گفتگو های گذشته بیشتر منتشر می شود.

XS
SM
MD
LG