لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

اصلاحات: طالبان هم میجنگند و هم دپلوماسی شانرا پیش می برند


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتری مطالب و تبصره های خود را به موضوع مذاکرات غیر رسمی مقامات افغان و طالبان مسلح و تلفات افراد ملکی در افغانستان اختصاص داده اند.

اصلاحات

روزنامه غیر دولتی اصلاحات در صفحه نخست اش نوشته که طالبان هم جنگ می کنند و هم دپلوماسی شان را به پیش می برند.

در مطلب گفته شده که طالبان مسلح حالا درک کرده اند که نمی توانند از راه جنگ به هدف شان برسند و به همین علت در نشست های سیاسی بیشتر حضور میآبند.

روزنامه به نشست برخی از اعضای شورای ملی، نماینده های احزاب و طالبان مسلح در دوبی اشاره کرده و گفته است که بزودی نشست مشابه دیگر نیز راه اندازی خواهد شد.

اصلاحات نوشته که اشتراک طالبان مسلح در نشست های سیاسی در حالی افزایش یافته که حضور داعش در افغانستان تهدیدی بزرگ به مشروعیت آنان دانسته می شود.

چراغ

روزنامه غیر دولتی چراغ در مطلبی نوشته که مذاکرات طالبان مسلح با چند تن از مقامات بلند رتبه دولت افغانستان در دوبی ادامه میآبد.

در مطلب نظر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح نیز به نشر رسیده که گفته است در نشست دو روزه دوبی تبادل نظر صورت گرفته است.

نویسنده مطلب گفته است که اشتراک کنندگان نشست اخیر دوبی فیصله کرده اند که به همچو مذاکرات شان ادامه می دهند تا زمینه برای گفتگو های رسمی میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح فراهم گردد.

سرنوشت

روزنامه غیر دولتی سرنوشت در مطلبی به مسئله تلفات ملکی پرداخته و گفته است که در عملیات نیروهای خاص امریکایی هر شب بیست و پنج تن در افغانستان کشته می شدند.

در مطلب به گزارش نیویارک تایمز اشاره شده که گفته است: نیروهای خاص امریکایی از سال 2006 میلادی تا 2008 هر شب بگونه اوسط ده تا پانزده تن و حتی در برخی موارد بیست و پنج فرد ملکی را به قتل می رساندند.

در مطلب به یکی از عملیات ها در ولایت هلمند اشاره شده که به هدف از بین بردن یکی از قومندانان طالبان مسلح انجام شد و بیشتر قربانیان آن افراد ملکی بودند.

ویسا

روزنامه غیر دولتی ویسا در مطلبی نوشته که باید در مورد عملیات اخیر نیرو های امریکایی در ولایت خوست بررسی لازم صورت گیرد.

در مطلب سخنان برخی از اعضای مشرانو جرگه به نشر رسیده که گفته اند در این رویداد پانزده تن از افراد ملکی به قتل رسیدند.

ویسا نوشته که این حمله بر اساس اطلاعات نادرست از سوی طیاره های بی پیلوت امریکایی صورت گرفته است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG