لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

حزب حاکم 40.8 درصد آراء را در ترکیه به دست آورد


شبکه تلویزیونی سی. ان. ان ترکی می گوید، پس از شمارش آرا معلوم خواهد شد که حزب عدالت و ترقی رییس جمهور رجب طیب اردغان، 40 اعشاریه 8 در صد آرا را کسب کرده، 258 کرسی پارلمان را بدست آورده و نسبت به هر حزب دیگر در این انتخابات ترکیه پشتاز خواهد بود.

این حزب در انتخابات سال 2011 میلادی 49 اعشاریه 8 درصد آرا را از آن خود ساخته بود.

براساس نتایج انتخابات جدید حزب عدالت و ترقی کمتر از 274 کرسی که نصف کرسی های پارلمان ترکیه را تشکیل می دهد، بدست می آورد. پارلمان ترکیه 550 کرسی دارد.

یک حزب در ترکیه زمانی می تواند به طور مستقلانه حکومت را تشکیل دهد که حداقل 276 کرسی در پارلمان را بدست داشته باشد. حزب عدالت و ترقی ترکیه در طول سیزده سال این تعداد کرسی را در پارلمان این کشور در دست داشت و در این مدت به تنهایی حکومت را تشکیل می داد.

اما نتایج انتخابات دیروز در ترکیه برای حزب اردغان، که می خواست با کسب اکثریت کرسی در پارلمان، صلاحیت های رییس جمهور را گسترده سازد، به گونهء شکست پنداشته می شود.

احمد داود اغلو صدراعظم ترکیه دیروز در انقره به طرفدارانش گفت:

"ما امروز وظیفه و ارادهء خود را به هموطنان خویش توضیح دادیم. ما از همه ممنونیم. قدرت ارادهء آنها برای ما از همه بالاتر است. اما این را باید بدانند که برای رفاه و آرامش مردم و جلوگیری از صدمه بر آنها، دست به هر اقدامی خواهیم زد. مردم ما باید در فضای صلح زندگی کنند. مردم ما باید به آیندهء شان به خاطری مطمین باشند که مردم ستون فقرات حزب عدالت و ترقی بوده، آنها را رهبری می کند و این وظیفه به آنها سپرده شده است."

از سوی دیگر، حزب دیموکراتیک خلق بزرگ ترین حزب کردهای ترکیه با بدست آوردن سیزده در صد رای در این انتخابات، شرط ده در صد آرا را تکمیل کرده و برای اولین بار وارد پارلمان این کشور می شود.

تلویزیون سی. ان. ان ترکی از قول مقامات کمیسیون انتخابات این کشور می گوید، این حزب در پارلمان 79 کرسی را از آن خود ساخته است.

صلاح الدین دمرداش رهبر حزب دیموکراتیک خلک دیروز در شهر استانبول در جمع هواداران خود گفت:

"ما بر خلاف تبلیغات، کمپایین و حملات حزب حاکم که همهء منابع دولتی را در اختیار داشت، پیروزی تعجب کنندهء را بدست آوردیم. این پیروزی فوق العاده به محروم بودن مردم و کارگران ترکیه دلالت می کند که همیشه از عدالت، صلح و آزادی طرفداری می کنند."

مردم شهر دیاربکر در جنوب غرب ترکیه که اکثریت آنها کرد اند، پیروزی حزب دیموکرتیک خلق را جشن گرفتند. این حزب گفته است که با حزب حاکم در قدرت شریک نمی شود.

همزمان با این صدراعظم احمد داود اغلو دیروز بدون ارایهء جزییات بیشتر گفت که چندین تن از مظنونین گرفتار شدند.

حزب ملت گرای ترکیه که 16 در صدر آرا را بدست آورده و در پارلمان 80 کرسی را از آن خود ساخته، با وجود اینکه از مدتی به این سو، برای یک ایتلاف با حزب حاکم یک کاندید به حساب می رود، اما دولت باهیچیلی رهبر آن این گونه ایتلاف را رد کرده است. وی می گوید، اگر حکومت ایتلافی حزب حاکم تشکیل نگردد، باید انتخابات پیش از وقت در ترکیه برگزار شود.

حزب جمهوریت مردمی ترکیه که یکی از احزاب بزرگ اپوزسیون به شمار می رود 25 درصد رای را کسب کرده و 132کرسی در پارلمان بدست می آورد.

XS
SM
MD
LG