لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

چهارده قریه ولسوالی سوزمه قلعه سرپل سقوط کرده است


اعضای شورای ولایتی سرپل می گویند که 14 قریه در ولسوالی سوزمه قلعهء این ولایت به تصرف شورشیان در آمده است.

اسدالله خرم رییس اسبق شورای ولایتی سرپل ضمن تماس تلیفونی با رادیو آزادی گفت: اگر نیرو های کمکی زمینی و هوایی بزودی نرسند، این ولسوالی سقوط خواهد کرد:

"شورشیان صبح روز دوشنبه شش قریه را تصرف کردند و نزدیک های چاشت هم چندین قریه دیگر را نیز گرفتند. نیرو های امنیتی پوسته ها را بدون درگیری رها کردند."
اعضای شورای ولایتی سرپل با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی در این ولایت از سقوط قریب الوقوع ولسوالی کوهستانات نیز خبر داده می گویند که تنها سه قریه در این ولسوالی بدست نیرو های دولتی می باشد و دیگر مناطق آن بدست شورشیان قرار دارد.

در این حال مردم محل نیز می گویند: به جز از مرکز ولسوالی سوزمه قلعه، تمام نقاط این ولسوالی به دست مخالفین افتاده و این ولسوالی در محاصره طالبان قرار دارد.

اما منابع رسمی با رد این ادعا می گویند: این گفته ها به جز از شایعات چیزی بیش نیست.

حیات الله حیات ولسوال سوزمه قلعه گفت که تعدادی از قریه های این ولسوالی به آن دلیل سقوط کرده است که دو قوماندان محلی با شورشیان پیوسته اند.
با آنهم ولسوال سوزمه قلعه از آماده گی کامل نیروهای امنیتی در برابر شورشیان خبر داده می گوید:
"در مرکز ولسوالی مشکلات وجود ندارد، صرف در 50 کیلومتری مخالفان چند قریه را گرفته اند. قوای امنیتی بخاطر باز پس گیری قریه جات تلاش دارند، تنها در منطقه کته قلعه که 35 کیلومتر فاصله دارد مخالفین جابجا هستند."
در این حال قاری یوسف احمدی که خود را سخنگوی طالبان معرفی می کند طی یک پیام کتبی به رسانه ها نوشته است که نیرو های آنها در حال پیشروی در مرکز ولسوالی سوزمه قلعه قرار دارند.

اما مقامات محلی می گویند: اکنون نیروهای مشترک امنیتی در ساحه رسیده و برای باز پس گیری مناطق از دست رفته آماده گی می گیرند.

ده ها قریه در ولسوالی سوزمه قلعه در حالی بدست شورشیان سقوط کرده است که به گفته شاهدان عینی هفته قبل درء زمچی، اوقاف و چندین قریه ولسوالی سانچارک نیز بدست طالبان سقوط کرد و راه مواصلاتی ولسوالی های بلخاب، گوسفندی، کوهستانات و سوزمه قلعه به روی رفت و آمد مردم مسدود شد و تا هنوز هم باز نشده است.


گزارشگر محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG