لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

یمن: حزب علی عبدالله صالح از مذاکرات به میانجیگری ملل متحد استقبال کرد


حزب علی عبدالله صالح قویترین مرد اسبق یمن که از متحدین عمدهء ملیشه ها در آنکشور است، از مذاکرات به میانجیگری ملل متحد که قرار است در پایان این هفته در ژینو دایر شود، استقبال کرده است.

کانگرس عمومی مردم یمن امروز گفت، تا حال یک دعوت نامهء رسمی را از ملل متحد اخذ نکرده است ولی فرستادهء خاص ملل متحد ماهء گذشته با نمایندهء این حزب در صنعا دیدن نموده و روی راه اندازی چنین مذاکرات صحبت کرد.

منابع حزب علی عبدالله صالح گفته اند، صالح خود به سبب اینکه از ملیشه ها حمایت می کند، تحت تحریمات ملل متحد قرار دارد و در این دیدار حضور نداشت.

صفحهء انترنیتی ال معتمر که مربوط صالح می باشد نوشته است که "این حزب از مذاکرات بین جوانب سیاسی یمن بدون کدام پیش شرط از سوی جوانب، تحت قیادت ملل متحد استقبال میکند".

صالح که 33 سال در یمن حکومت کرد، در سال 2012 بعد از قیام های خونین یک سالهء مردمی از قدرت کنار زده شد، ولی وفاداران وی در اردو در حمایت از ملیشه ها، جانشین صالح یعنی عبد ربو منصور هادی را در ماه مارچ وادار به تبعید به عربستان سعودی کردند.

صالح خودش در مشاورت با صنعا و ریاض، ژینو را به حیث محل مذاکرات برگزیده است.

وفادارن علی عبدالله صالح و ملیشه های حوثی از اواخر ماه مارچ امسال به اینسو هدف حملات هوایی ایتلاف به رهبری عربستان سعودی قرار داشته اند.

قرار است مذاکرات صلح یمن به روز یکشنبه در ژینو آغاز شود. این مذاکرات نخست برای 28م ماهء مارچ پلان شده بود ولی بعد از آن معطل شد که عبد ربو منصور هادی که در عربستان فراریست، از ملیشه ها خواست از مناطق که تحت تصرف خود دارند، عقب نشینی کنند.

بنکی مون سرمنشی ملل متحد از همه جوانب یمنی خواسته است بدون گذاشتن پیش شرط ها در مذاکرات ژینو شرکت کنند.

ولی رییس جمهور تبعیدی یمن عبد ربو منصور هادی در یک مصاحبه تلویزیونی که دیروز منتشر شد گفت، یگانه شرط مذاکرات، اجرای قطعنامهء ملل متحد است که بر اساس آن ملیشه ها باید از مناطق که تحت کنترول خود در آورده اند عقب نشینی کنند.

هادی به تلویزیون ال عربیه گفت، اگر چنین کاری نشود، مذاکرات صورت نخواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG