لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

معلمان معترض: ما به درس دادن ادامه نمیدهیم، تحصن ما ادامه دارد


اعتصاب کاری شماری ازمعلمین مکاتب مختلف شهرکابل برخلاف توقع وارد دهمین روزشد و شمار زیاد از شاگردان به همین دلیل از آموزش محروم شده اند.

عبدالرفیق سدید یکتن ازمعلمین لیسه حبیبیه شهر کابل، روزچهارشنبه به رادیوآزادی گفت که تا کنون وعده های داده شده ازسوی حکومت به آنان عملی نشده است.

وی تاکید میکند که حکومت باید برای مشکل معلمین راه حل مناسب جستجوکند و تا زمانیکه خواست های آنان پذیرفته نشود به اعتصاب کاری شان همچنان ادامه خواهند داد:

" ما به درس دادن ادامه نمیدهیم، تحصن ما ادامه دارد، اعلان وزیررا باید اولیای شاگردان بگیرند زیرا اولاد هایشان مدت 10 روزاست که ازدرس بازمانده اند اینها بروند پیش مقامات وزارت معارف وبگویند که آسایش وامنیت را ازما گرفتی، حالی که مکتب ومعلم است چرا اولاد های ما را درس نمیدهند ؟ "

اعتصاب کاری شماری از معلمین درنخست به تاریخ 10 جوزا سال روان ازلیسه های حبیبیه وگذرگاه درشهرکابل آغازشد وسپس این سلسله به ولایت های تخار، ننگرهاروپکتیا گسترش یافت.

ازدوهفته به این طرف هزاران تن ازشاگردان مکاتب به شمول شهرکابل در18 ولایت کشور از فراگیری درس وتعلیم به دورمانده اند.

پیش ازاین رئیس جمهور غنی به تمام والیان و مقام های محلی دستور داده بود که ظرف شش ماه آینده به هر معلم یک نمره زمین توزیع کنند و از پیشرفت ها درین مورد برایش گزارش دهند.

آقای غنی این دستور را در 23 میزان سال گذشته در مراسم تجلیل از روز معلم داده بود.

اما شماری از معلمین در شهر کابل و تعدادی از ولایت ها شکایت دارند که حکومت وحدت ملی تا کنون درخصوص دادن نمرات زمین وافزایش امتیازات شان هیچ اقدام نکرده است.

بسیاری از شاگردان مکاتب میگویند که اعتصاب کاری معلمین شان، آنان را نیزمایوس ساخته است.

یکتن ازاین شاگردان به رادیوآزادی گفت :

" نام من نصرت الله است شاگرد صنف نهم لیسه حبیبیه کابل هستم. یک هفته میشود که ما اینجا میآیم ودرس نیست برای ما میگویند تا زمانیکه اشرف غنی برای ما نمرات زمین و دیگر امتیازات را ندهد ما درس نخواهیم داد. از معلمان خود تقاضا میکنیم که دوباره درس های ما را شروع کنند زیرا امتحان های ما هم نزدیک است. "

معلمین مکاتب مختلف کشور در حالی به اعتراضات شان ادامه داده اند که رئیس جمهوراشرف غنی در جریان دیدارش از قندهار، باردیگر روی توجه جدی به معارف، آموزش با کیفیت و ایجاد تسهیلات در این بخش تاکید کرد.

آقای غنی به ادارات مربوط دستورداد که طی چهارماه آینده ملکیت های معارف را ازنزد غاصبین دوباره بگیرند.

اعتصاب کاری معلمین درحالی دروازه های مکاتب را به روی هزاران تن از شاگردان مسدود کرده که پیش ازاین نیزمیلیون ها کودک ونوجوان افغان به دلیل ناامنی ها ومشکلات اقتصادی ازدرس وتعلیم محروم شده اند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG