لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۲

اطراف درگیر در یمن در کنفرانس صلح ژینو اشتراک می کنند


ملل متحد وضعیت بشری را در یمن فاجعه بار خواند
ملل متحد وضعیت بشری را در یمن فاجعه بار خواند

قراراست نماینده گان شورشیان حوثی که ایران از آنها حمایت می کند، با نماینده گان ایتلاف رییس جمهور یمن عبدالرب منصورهادی در ژینو ملاقات کنند.

در کنفرانس صلح یمن که به ابتکار سازمان ملل متحد تدویر می یابد 14 نماینده یعنی از هر جناح درگیر در یمن هفت نماینده اشتراک دارند و انتظار می رود که این کنفرانس دو تا سه روز ادامه یابد.

به نوشتهء آژانس خبری فرانس پرس، با وصف حملات هوایی شدید ایتلاف به رهبری عربستان سعودی بر مواضع شورشیان حوثی در یمن که تلفات سنگین بر آنها وارد کرده است، ایتلاف عرب ها در بوجود آوردن یک توازن قدرت که بتواند رییس جمهور عبدالرب منصورهادی را دوباره به قدرت در یمن بر گرداند، ناکام شده است.

با آنکه شورشیان شیعهء حوثی توانسته اند قلمروی را که اشغال کرده اند، به شمول شهر صنعا پایتخت یمن را نگهدارند، اما در تحکیم قدرت در سرتاسر این کشور ناکام شده اند.

ابراهیم شرقیه مسوول دفتر مرکز بروکنز(Brookings Doha Center) در شهر دوحه می گوید:

"جنگ یمن، یک جنگ داخلی است که به بن بست رسیده است."

در حالیکه شورشیان همراه با سایر متحدان شان که به رییس جمهور سابق علی عبدالله صالح وفاداراند، بسوی شهرعدن در جنوب یمن که رییس جمهور هادی در آن مهاجر شده است در حال پیشرفت بودند، عربستان سعودی حملات هوایی را به تاریخ 26 ماه مارچ سال جاری بر مواضع شورشیان در این کشور آغاز کرد.

عبدالرب منصورهادی نتوانست دوباره شهر صنعا را تصرف کند. جامعهء بین المللی از حکومت هادی حمایت نموده، اورا به حیث رییس جمهور مشروع یمن می شناسد و یک فیصلهء سازمان ملل متحد از شورشیان خواست تا از مناطقی که تصرف کرده اند به عقب بروند.

ریاد یاسین وزیر خارجهء یمن نمایندهء حکومت عبدالرب منصورهادی در مذاکرات ژینو تاکید می کند که مذاکرات شکل مشورت را داشته و هدف آن تطبیق فیصلهء سازمان ملل متحد است.

بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد که روز یکشنبه در مراسم افتتاح این مذاکرات اشتراک خواهد کرد، از همهء جوانب خواسته است تا بدون کدام پیش شرط به شهر ژینو بروند.

سازمان ملل متحد وضعیت بشری را در یمن فاجعه بار خوانده گفته است از ماه مارچ سال جاری میلادی تا اکنون حدود 2000 تن در اثر جنگ ها در این کشور کشته شده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:25 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG