لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۲

آیا اعزام کارگران به قطر امسال صورت خواهد گرفت؟


در طول بیشتر از ده سال گذشته بیکاری به عنوان یکی از مهم ترین معضلات اجتماعی افغانستان بیداد کرده و هزاران جوان را به سوی ناداری و فقر کشانده و سرنوشت بخش عظیم مردم افغانستان خصوصاً جوانان و نوجوانان را به مسیر نامعلومی کشانیده است .

تنها در یکی از چوک های کابل صدها نفر منتظر کار اند. از این میان، تعداد کمی شانس می یابند تا کار گیر بیاورند و تعدادی هم بدون این که پولی برای نان خانواده ی خود بدست آرند، به خانه بر می گردند.

چند سال پیش علی افتخاری سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی و شهدا و معلولین برای کاهش مشکل بیکاری در کشور اعزام پنچ هزار کارگر را به کشور قطر در نظر گرفته بود که ما هم در این مورد در همان سال گزارشی داشتیم .

شرایط جذب و اعزام کارگران به کشور قطر طوری بود که جوانان که حرفه بلد بودند اعزام می گردیدند و همچنان یک تعداد دیگر از جوانان که کدام حرفه را هم بلد نبودند فرستاده می شدند.

در آن زمان تعدادی از کارگران که در چهار راه ها منتظر پیدا کردن کار بودند از اقدام وزارت کار و امور اجتماعی خوشبین به نظر می رسیدند اما عده هم ناراض بودند.

به باور شماری از آگاهان مسایل اقتصادی، ناکاره گی در اداره و مدیریت وزارت کار و امور اجتماعی، فرصت های زیاد مردم افغانستان را هدر داد و هیچ گامی برای رهایی کارگران از بیکاری و سرگردانی بر نداشت و اگر برنامه های نیر طرح گردید، هیچگاهی برای تحقق آن تلاش نشده است.

ما هم در این مورد با مسوولان وزارت کار و امور اجتماعی در تماس شدیم و دلیل عدم اعزام کارگران به کشور قطر را از خیر محمد نیرو رئیس عمومی قوای بشری و ایجاد کار این وزرات پرسیدم در پاسخ دریافتم که امسال تلاش ها جریان دارد تا این پروسه دوباره آغاز شود.

اشتغال رابطه مستقیم به پیشرفت اقتصادی جامعه و کشور دارد و با آن بسیاری از مشکلاتی که جامعه با آن درگیر است حل می شود پس به انتظار تلاش در عملی شدن اعزام کارگران نه تنها بهکشور قطر بلکه به سایر کشور های خارجی باقی میمانیم.

*************

شکیلا اماج از خود در جامعه یک شخصیت ساخت!

شکیلا اماج دختر جوانی از ولایت وردک است. فعلاً در یک پروژه خارجی USAID به همکاری وزارت تحصیلات عالی به حیث منیجر ارتباطات ایفای وظیفه می کند.

شکیلا از دوران کودکی بنا به جنگ های داخلی با خانواده مهاجر شده و راهی شهر کویتهء کشور همسایه پاکستان می شود آنجا با هزاران مشکلات اقتصادی و نبود کار به پدرش مواجه می شود اما با آنهم برای پیدا کردن لقمه نان پدرش تلاش می کند و در ضمن مادرش هم خیاطی می کند و مصارف خانه و مکاتب آنها را می پردازند.

فیس مکتب و سایر مصارف تحصیل یکی دیگر از مشکلات عمده شکیلا بود. در این میان برخی از دوستان و اقارب هم به تحصیل دختر مخالفت نشان می دادند و به پدرش گوش زد می کردند که دختر را به درس و تحصیل چی نیاز، پول که پیدا می کنید مصرف خانه کنید اما مادر و پدرش از همه بیشتر متوجه درس و تحصیل آنها می بودند.

شکیلا اماج با همهء مشکلات اقتصادی تحصیل را تا صنف هشتم پیش می برد و در این زمان کورس انگلیسی و کمپیوتر را هم فرا می گیرد و بالاخره در همان جا که کورس را پیش می برد خود استاد انگلیسی و کمپیوتر می شود و به اولین بار معاش خود را که 3 هزار کلدار پاکستانی می باشد می گیرد و احساس خوشی نموده از طرف خانواده هم زیاد تشویق می شود .

شکیلا تحصیلات را تا صنف دوازدهم در کشور پاکستان پیش می برد و بعد از اینکه افغانستان آرام می شود دوباره به کشور بر می گردند از اینکه تحصیلات را به زبان انگلیسی در انجا پیش برده با زبان دری و پشتو کمی مشکل می داشته باشد دوباره چند ماه صنف دوازدهم را به زبان پشتو در کابل پیش می برد و امتحان کانکور را سپری کرده به رشته زبان و ادبیات کامیاب می شود اما بنا به مشکلات زبان نمی تواند ادامه دهد اما رشته اداره و تجارت را در پوهنتون اندراگاندی امتحان داده و در بین 500 محصل به درجه دوم کامیاب می شود.

هر روزی که سپری می شود شکیلا یک تجربه جدید از زندگی می گیرد او که در دوران مکتب علاقه مند ورزش می باشد باسکتبال را پیش می برد و در ضمن علاقه به ورزش کاراته هم پیدا می کند.

شکیلا اماج که به تلاش خود و حمایت خانواده سر پا ایستاد می شود می گوید: هر فرد چی دختر یا بچه به حیث انسان مسوولیت دارد تا به خود، خانواده و جامعه خدمت کند .

شکیلا اماج که فعلاً در حال پیش برد ماستری در رشته اقتصاد و عضو جامعه مدنی هم است می گوید: از اینکه خانواده در کنارش بوده و در راه تحصیل تشویقش کرده از نگاه روحی یک نوع آرامش احساس می کند و در آینده می خواهد به یک مقام بلند برسد تا به مردم و جامعه کمک کرده بتواند.

او از تجربه زندگی خود به دیگر جوانان و خانواده ها پیامی داشت و گفت که هر فرد برای شخصیت سازی خود باید راه تحصیل را پیش بگیرد.

برنامه هوای تازه را طریق ویب سایت رادیو آزادیWWW.Radioazadi.com و صفحه فیس بوک هوای تازه هم شنیده و خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:13:56 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG