لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

ده ها شاگرد یک مکتب دخترانه در هرات مسموم شدند


شاگردان مسموم شده در هرات
شاگردان مسموم شده در هرات

ده ها تن از شاگردان یک مکتب دخترانه در مرکز شهر هرات بخاطر تنفس گاز، مسموم شده اند.

مقامات محلی در این ولایت می گویند: هیئتی را بخاطر روشنایی بیشتر این موضوع موظف کرده اند اما تاکنون کدام کسی به این ارتباط بازداشت نشده است.

نگرانی خانواد های شاگردان مسموم شده سر و صدا های زیادی را در مقابل شعبه عاجل شفاخانه حوزه وی هرات ایجاد کرده بود و داکتران سراسیمه به تداوی مریضان پرداخته اند.

گزارش های اولیه حکایت از این داشت که دست کم پنجاه تن از شاگردان اناث لیسه استقلال در مرکز شهر هرات بخاطر تنفس گاز مسموم گردیده اند اما با گذشت تقریباً دو ساعت از این حادثه، مسوولان در شفاخانه حوزه وی هرات گفته اند که این آمار به 83 تن افزایش یافته است.

افراد مسموم شده شاگردان صنوف نُهم تا دوازدهم مکتب هستند.

اصیل الدین جامی سرپرست ولایت هرات می گوید: تاکنون روشن نیست که این رویداد از سوی چی کسانی صورت گرفته است.

آقای جامی گفت که هیئتی را بخاطر تحقیقات بیشتر این قضیه تشکیل داده تا دلایل اصلی این حادثه روشن شود.

با آنکه مقامات محلی تأکید می کنند که این حادثه ناشی از باز شدن کپسول های یک باب دوکان بوده است که در نزدیک این مکتب موقعیت داشته، اما عزیز الرحمن سروری سرپرست ریاست معارف ولایت هرات با این اظهارات مخالف است.

آقای سروری نسبت به وضعیت امنیتی مکاتب در داخل شهر و ولسوالی های این ولایت به شدت ابراز نگرانی کرده و از مقامات امنیتی می خواهد که تلاش های بیشتر را بخاطر تأمین امنیت مکاتب انجام دهند.

شاگردان مسموم شده روی بستر مریضی و آنهم پیشروی چشمان مسوولان محلی وضعیت نا آرام را سپری می کنند.

آنان می گویند: هوایی کاملاً مملو از گاز در داخل صنف های درسی شان وضعیت صحی آنان را به این جا کشانده است.

حالا این وضعیت نگرانی شدید خانواده ها را به همراه داشته است.

آنان هشدار می دهند، در صورتیکه دولت افغانستان تدابیر جدی امنیتی را در مکاتب این ولایت اتخاذ نکند، دختران شان را از مکاتب بیرون خواهند کرد.

گرچه از آغاز این حادثه تاکنون تغییرات در افزایش ارقام شاگردان مسموم شده به وجود آمده اما مسوولان در شفاخانه می گویند که آمار همچنان در حال افزایش است.

این رویداد در حالی صورت می گیرد که حدود دو ماه قبل حدود یک صد و شصت تن از شاگردان یک مکتب ذکور در مرکز شهر هرات به دلیل آنچه استفاده از مواد خوراکی شورنخود فاسد شده مطرح شده بود، مسموم شده بودند.

شاه پور صابر، هرات

XS
SM
MD
LG