لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

روحانی: اختلافات زیاد روی جزئیات گفت و گوهای اتمی باقی مانده است


رییس جمهور ایران می گوید: اختلافات زیادی روی جزئیات گفت و گو های اتمی با کشور های مقتدر جهان در باره فعالیت هسته یی تهران باقی مانده، اما افزود که این توافق امکان پذیر می باشد، حتی اگر به وقت اضافی هم نیازباشد.

حسن روحانی که از یک شبکۀ تلویزیونی ایران به طور مستقیم صحبت می کرد گفت: او اجازه نمی دهد که اسرار نظامی و تکنالوژی ایران به خطر مواجه شود.

حسن روحانی در اشاره به پروتوکل الحاقی در ارتباط به تعهدات این کشور به اداره بین المللی نظارت از انرژی اتمی در مورد صلاحیت مفتشین گفت:

"آنچه که برای ایران بسیار مهم است، این است که با اجرای این توافق و با اجرای پروتوکول ثابت بکند، اتهامات بی اساس که علیه ایران زده می شد که ایران دارد بمب هسته یی می سازد، برای جهانیان روشن شود که این اتهام بی اساس است."

گفت و گو های اتمی بین ایران و شش کشور مقتدر جهان یک بار تمدید شده و موعد آن پایان ماه جون تعیین گردیده است.

گزارش ها می گویند که موضوع مهم مورد اختلاف روی دسترسی مفتشین اتمی به پایگاه ها و مراکز نظامی و هسته یی ایران می باشد.

مذاکره کننده گان از ایران و پنج کشورعضو دایمی شورای امنیت ملل متحد به اضافه آلمان در تلاش یک توافقنامۀ اند که بر اساس آن باید نگرانی های بین المللی در مورد برنامه اتمی ایران رفع شوند.

جان کری وزیر خارجه امریکا که به خاطر کسر پایش در شفاخنه باستن امریکا بستری بود، روز جمعه بعد از خارج شدن از شفاخانه گفت که او پس ازین به طور مطلق و کامل در گفت و گو ها با ایران دخیل خواهد بود و در آستانه ضرب الاجل به تیم های مذاکره کننده خواهد پیوست.

او گفت:

" تیم ما در ویاناست و همین اکنون روی جزئیات موافقتنامه سخت کار می کند."

در حالیکه اداره بارک اوباما برای کسب زمان و جلوگیری از ناکامی این توافقنامه شدیداً مبارزه می کند، مذاکره کننده گان امریکایی در جریان گفتگو ها به انتقاد شدید متحدین این کشور مانند اسراییل و در داخل امریکا به انتقادبرخی از حلقات سیاسی روبرو می باشند.

XS
SM
MD
LG