لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

صبا: با مشارکت همگانی میتوانیم شفافیت را در مدیریت منابع ایجاد کنیم


وزارت معادن و پترولیم افغانستان با ایجاد شورای مشورتی مدیریت منابع منرالها و پترولیم از حکومت می خواهد تا مسایل سیاسی را در بخش معادن و سرمایه گذاری در این کشور دخیل نسازد.

این شورا که متشکل از نماینده های ادارات دولتی، جامعه مدنی، مطبوعات، اعضای کمیسیون های منابع طبیعی شورای ملی و کارشناسان تشکیل شده در زمینه مدیریت بهتر منابع و منرال ها مشوره خواهد داد.

داود شاه صبا وزیر معادن و پترولیم روز یکشنبه در نشستی به این مناسبت گفت: پس از این هر افغان می تواند که نظریات اش را برای بهبود مدیریت منابع طبیعی افغانستان با این وزارت شریک سازد:

"باور عمیق من این است، اگر مردم افغانستان خود را در شریک ساختن پالیسی ها و چهارچوب های حقوقی و مدیریتی در این سکتور ندانند تطبیق این پالیسی ها بسیار دشوار خواهد بود و ما اهداف را که تعین کردیم آنرا به دست نخواهیم آورد.

من یقین دارم که با مشارکت همگانی ما خواهیم توانست تا شفافیت و حساب دهی واضح را در مدیریت منابع ایجاد بکنیم."

آقای صبا افزود که افغانستان می تواند با استخراج معیاری منابع طبیعی اش به فقر دایمی در این کشور نقطه پایان بگذارد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که وزیر معادن و پترولیم گفته است که بیش از دوصد معدن در این کشور نظارت نشده و مشکلاتی زیادی در این راستا در افغانستان وجود دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده هم اکنون افغانستان به ارزش سه تریلیون دالر معادن و منابع طبیعی زیر زمینی دارد که به گفته دیده بان شفافیت افغانستان مدیریت درست آن می تواند تأثیرات مثبت بالای رشد اقتصادی این کشور داشته باشد.

سید اکرام افضلی رییس این نهاد در صحبت با رادیو آزادی ضمن استقبال از این اقدام وزارت معادن گفت: امیدوار هستند تا این بحث ها زمینه را برای شفافیت در قرارداد های معادن ایجاد کند:

"کنفرانس امروزی یک گام بسیار مهم به طرف ساختن سکتور معادن افغانستان است به شکلی که بتواند که به مردم افغانستان نفع برساند و از سوء استفاده ها جلوگیری کند، امروز از جامعه مدنی و تمام سهمداران سکتور معادن دعوت شده بود صحبت های صورت گرفت و ما امیدوار هستیم که این صحبت ها بالاخره زمینه را برای ساختن یک سکتور موثر استخراجی در افغانستان آماده بسازد."

در این حال قربان کوهستانی یک عضور ولسی جرگه افغانستان یگانه مشکل فرا راه استخراج معادن را نبود امنیت و ضعف مدیریتی دانسته می گوید که مردم باید دست به دست هم داده و حکومت را در زمینه استخراج معادن همکاری کند.

وی از وزارت معادن می خواهد تا در بخش بهتر سازی مدیریت و ظرفیت سازی کار کرده و تلاش کند تمام قرارداد ها در این عرصه معیاری شود.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG