لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

ابراهیمی: رییس جمهور غنی با ادامه کار ولسی جرگه مخالفت ندارد


در حالیکه دوره کاری ولسی جرگه افغانستان در اول ماه سرطان سال جاری پایان می یابد، رییس این جرگه گفته است که رییس جمهور با ادامه وکلا کدام مخالفتی ندارد.

عبدالروف ابراهیمی روز دوشنبه در نشست عمومی ولسی جرگه گفت، هیچ فردی حق ندارد، مشروعیت ولسی جرگه را زیر سوال بیآورد.

آقای ابراهیمی گفت، رییس جمهور غنی با شماری از نمایندگان مردم دیدار کرده و به کمیسیون انتخابات وظیفه سپرده تا طرحی را برای اصلاح نظام انتخابات تهیه کند:

" دوام کار ولسی جرگه مطابق به قانون اساسی افغانستان حق مردم افغانستان است و تا زمانیکه انتخابات برگزار نمی شود، این مشروعیت خود را دارد در این مساله هم رییس جمهور افغانستان مخالفتی نداشت. "

به گفته رییس ولسی جرگه، نماینده گان مردم باید از هر نوع اظهارات در مورد مشروعیت کاری این جرگه خود داری کرده و به کار عادی شان ادامه دهند.

رییس ولسی جرگه در حالی بر ادامه کار این جرگه اطمینان می دهد که بر اساس قانون، دوره کاری ولسی جرگه در اول ماه سرطان به پایان می رسد.

در این حال اجمل هودمن رییس انجمن حقوق دانان افغانستان می گوید، در این مورد با رییس جمهور صحبت کرده و به گفته وی، ادامه کار ولسی جرگه و مصارف مالی آن، یک جفا در برابر مردم افغانستان است:

" یک با قانون اساسی نقض شده بخاطریکه انتخابات به وقت معین اش نشد، وقتیکه ولسی جرگه به کار خود دوام می دهد این هم یک نقض قانون اساسی است، تاکید ما بیشتر در آن مجلس به این بود که انتخابات ولسی جرگه زود دایر شود تا وضعیت غیر قانونی یا خلای قانونی که بوجو آمده دوام نکند.

هر اندازه که این دوام می کند مشروعیت نظام زیر سوال می رود. "

بر اساس گفته های مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات، برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه به هشتاد میلیون دالر نیاز است.

هرچند بر اساس قانون اساسی باید وکلای جدید در ماه سرطان سال جاری به ولسی جرگه راه پیدا کنند، اما معلوم نیست که چگونه در این زمان کوتاه، بودجه برگزاری انتخابات ولسی جرگه، فراهم خواهد شد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG