لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

شورای علمای بدخشان حمایت شان را از نیروهای دولتی اعلام کردند


شورای علمای ولایت بدخشان طی یک همایش وسیع حمایت شان را از نیروهای دولتی اعلام کردند و در مورد وضعیت کنونی این ولایت ابراز نگرانی نمودند، آنان از رهبران حکومت وحدت مِلی هرچه عاجل خواهان تأمین امنیت شدند.

بر مبنای گفتۀ‌های آنان در اثر عدم امنیت در این ولایت کار پروژهای زیربنائی متوقف شده است، آنان علاوه کردند که روز به روز دامنه ناامنی در این ولایت وسیع‌تر می‌شود.

ابوامان رئیس شورای علمای بدخشان گفت:

" بدخشان را امنیت می‌گویند در حالی که ولسوالی راغستان در اندکی فشار سقوط می‌کند قسمی‌که ولسوالی یُمگان سقوط کرد و خود مردم شهر فیض آباد امنیت ندارند و وضیعت امنیتی بدخشان روبه خرابی است، دولت باید به این ولایت متوجه شود و یا اگر خود مردم بدخشان و قوماندانان جهادی در برابر طالبان خیزش مردمی نکنند توقوع ما از نیروهای دولتی افغانستان قطع است. "

با این حال، شماری از علمای دین به مخالفان مسلح حکومت وگروهی داعش هُشدار می‌دهند که از جنگ دست بردار شوند در غیر آن علمای مدرسه در مقابل شان مسلح خواهد شد:

" یکتن از عالمان دین، ای داعش و ای طالب که امروز در مرزهای ولسوالی‌های یُمگان،جُرم،درایم و بهارک بدخشان میای با ملت مظلوم که تازه از جنگ و آواره‌گی خلاص شده است جنگ می‌کنی و میایی مردم بی‌گناه را می‌کُشی،باز ما هم یک سلاح را می‌گیرم در ولایت بدخشان ما 4 لک عالم داریم ماهم ناگُزیر در برابر تان مسلح شویم و بجنگیم، ای اکه طالب اگر به واقعیت مزدور نیستی و جهاد می‌کنی بیا با هم می‌رویم در برما جهاد می‌کنیم. "

از سوی دیگر جنرال بابه جان قوماندان امنیه بدخشان به رادیو آزادی گفت که در جنگ و نا امنی بدخشان کشورهای بزرگ دنیا دست دارند و به یکباره گی آوردن امنیت در این ولایت کار ساده‌ای نیست:

" شما می‌فهمید که جنگ بدخشان جنگ ساده‌ای نیست و در این جنگ تروریستان کشورهای تاجکستان،ازبکستان،پاکستان،قرغزستان،چچین و از دیگر کشورها عملاً با نیروهای دولتی درگیر هستند و سهم دارند و در جریان عملیات‌های نیروهای دولتی چندین تن از سران مخالفان مسلح حکومت به شمول قاری باسط و قاری شکرالله کشته شده اند. "

این نگرانی‌های مردم بدخشان درحالی ابراز می‌شود که ولسوالی یُمگان این ولایت دوهفته می‌شود که تحت تسلط مخالفان مسلح حکومت قرار دارد و تااکنون نیروهای دولتی قادر به بازپس‌گیری این ولسوالی نشده اند.

قبل از این شماری از مسوولان محلی این ولایت گفته بودند که در دره‌ای خستک ولسوالی جُرم بدخشان بیش از 120 فامیل جنگجویان کشورهای آسیای میانه زندگی می‌کنند و در کنار مخالفان مسلح حکومت درخط مقدم در برابر نیروهای دولتی می‌جنگند.

ولایت بدخشان در زون شمال‌شرق کشور قرار داشته، يکى از ولایت‌های کوهستانى و سرسبز بوده و با تاجکستان، پاکستان و چين سرحد مشترک دارد.

اجمل آرین

XS
SM
MD
LG