لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۶

پنتاگون: نیروهای افغان باید موثریت شان را در برابر طالبان نشان دهند


پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحدهء امریکا در گزارش تازهء 108 صفحهء که به کانگرس این کشور ارایه شد، بر اهمیت این مساله که نیروهای امنیتی افغان در نخستین سالیکه مسوولیت کامل امنیتی را در افغانستان بدوش دارند، باید موثریت شان را در برابر طالبان نشان دهند، تاکید شده است.

در این گزارش گفته شده است، نیروهای امنیتی افغانستان عملیات های متعدد بزرگ را بطور همزمان در مناطق مختلف این کشور اجرا کرده اند، اما کارایی آنها در هم جا یکسان نبوده است.

در گزارش وزارت دفاع امریکا گفته می شود، با وصف آنکه نیروهای امنیتی افغان کاملاً مستقل نیستند، با آنهم می توانند مسوولیت عملیات های نسبتاً مغلق را با مشورت و کمک محدود نیروهای ایتلاف به عهده گیرند. با وصف آنکه بطور مجموعی نیروهای امنیتی افغانستان در جریان جنگ های شدید با طالبان از خود مهارت نشان داده اند، اما تلفات زیاد را هم متحمل شده و فرار از صفوف آنها زیاد است.

در این گزارش همچنان به نقش کدررهبری در عدم موثریت نیروهای امنیتی افغانستان اشاره شده و در حالیکه فصل جنگ ها در این کشورآغاز شده است از عدم موجودیت وزیر دفاع در افغانستان، بطور مثال یاد شده است.

دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی با تایید مشکلات و تاکید بر اینکه قوای مسلح این کشور توانایی کامل انجام عملیات ها را در هر منطقهء افغانستان دارد، در صحبت با رادیو آزادی گفته است:
"مشکلات وجود دارد، در وطن جنگ استخباراتی جریان دارد، از مشکلات هیچکس چشم پوشی کرده نمی تواند. در حال حاضر برخی ولسوالی ها نا آرام اند، اما مهم اینست که قوای مسلح افغانستان روی اوضاع حاکم است، در هر جا و محلی که بخواهد رفته می تواند، عملیات کرده و دشمن را از آن ساحه خارج کرده می تواند."

به نوشتهء آژانس خبری رویترز رییس جمهور اشرف غنی 47 جنرال را اخیراً به تقاعد سوق کرد که سن آنها از مرز تقاعد گذشته بود. وی همچنان به خاطر فساد در خریداری تیل و مسایل استخدام وظیفهء یک تعداد دیگر را هم به حالت تعلیق در آورده است.

در گزارش اخیر پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحدهء امریکا گفته می شود که نیروهای امنیتی افغانستان با نمایش توانایی شان، فضای عملکرد را برای شورشیان محدود خواهند ساخت و این مساله می تواند باعث تحرک اشتراک طالبان در پروسهء مصالحه شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:31 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG