لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۸

ارگ: هیئت حکومت با نماینده های طالبان در ناروی گفتگو نکرده است


ارگ ریاست جمهوری میگوید: هیئت حکومت افغانستان به قصد گفتگو با طالبان به اوسلو پایتخت ناروی نرفته است.

اما از سوی دیگر رسانه های ناروی گزارش میدهند که طالبان در نشست اوسلو شرکت کرده اند.

کنفرانسی صلح در ناروی چهارشنبه، برای دومین روز پیهم ادامه داشت.

حکومت افغانستان میگوید: هیئت دولتی با نماینده های طالبان در اوسلو گفتگو نکرده است.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت: براساس معلومات آنها، طالبان هم به ناروی نماینده فرستاده اند اما نماینده آنها با هیئت حکومت افغانستان دیدار نکرده است:

" هدف اشتراک نماینده های حکومت افغانستان در نشست سالانه اوسلو، مذاکره با طالبان نبوده، بلکه هدف این نشست صحبت در مورد صلح و روند صلح و همچنان یافتن راه حل به منازعات است. و هیئت افغان به هدف مذاکره با طالبان در این نشست شرکت نکرده و این اراده را هم ندارد. "

اظهارات معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در حالی صورت میگیرد که شماری از رسانه های ناروی به نقل از وزارت خارجه آنکشور گزارش داده اند که نام های دو تن از افراد گروه طالبان یعنی سید طیب آغا و هاشمی را به حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان سپرده است تا با آنها گفتگو کند.

از سوی دیگر برخی گزارش ها در این مورد هم نشر شده که در نشست اوسلو، از جانب طالبان، عباس ستانکزی، قاری دین محمد حنیف، شیر محمد و شماری دیگر نماینده گی می کنند.

پیش از این وزیر خارجه ناروی که کشورش میزبان نشست سالانه صلح است، گفته بود: جوانب درگیر جنگ در افغانستان باید با هم گفتگو های صلح را انجام بدهند. اما وی هنگام افتتاح این نشست گفت که مذاکرات رسمی صلح در باره افغانستان برنامه ریزی نشده است.

کنفرانس سالانه صلح در اوسلو پایتخت ناروی به روز سه شنبه آغاز شد و از جانب حکومت افغانستان در آن، حاجی محمد محقق، معاون دوم رئیس اجرائیه حکومت افغانستان، حکمت خلیل کرزی، معیین سیاسی وزارت امور خارجه، محمد یونس قانونی رییس پیشین ولسی جرگه، انوارالحق احدی وزیر سابق تجارت، فرهاد الله فرهاد عضو شورای عالی صلح افغانستان و حُسن بانو غضنفر، وزیر پیشین امور زنان شرکت کرده اند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG