لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

برای نخستین بار "تولد باکره" مستند ساخته شد


"تولد باکره" در بین ماهی های شارک هم مشاهده شده است
"تولد باکره" در بین ماهی های شارک هم مشاهده شده است

در برنامهء این هفتهء "تازه ترین ها از جهان ساینس و تکنولوژی" در مورد پدیده جالبی می شنوید که برای نخستین بار در تاریخ سیانس مستند ساخته شده است.

دانشمندان درایالت فلوریداری امریکا برای نخستین بار تولدباکره یا تولد نوزاد یک موجود زنده را بدون آنکه تخمهء مونث توسط جنس مذکر بارور شده باشد مستند ساخته اند.

این عملیهء که در جهان ساینس ازآن به نام پارتینوجینیسس (parthenogenesis)

یاد می شود توسط ماهی های مادهء اره یی دندان کوچک (smalltooth sawfish) صورت گرفته است.

ماهی های اره یی دندان کوچک که تا 5.5 متر رشد می کنند، نسبت تغییر و از بین رفتن محیط زیست آنها و همچنان با آنکه هدف صید ماهیگیری قرار ندارند و بطور تصادفی در جال های ماهیگیری گیر می افتند، در معرض انهدام قراردارند.

نسل ماهی های اره یی دندان کوچک در حالت از بین رفتن بوده، در سال 2003 میلادی زیر چتر حمایت موجودات در حال انقراض قرار گرفت.

کیون فیلدهم (Kevin Feldheim) کارشناس و دانشمند محیط زیست به آژانس خبری رویترز گفته است، نسل ماهی های اره یی دندان کوچک در حال انقراض بوده، برای ماهی های ماده آن خیلی دشوار است که برای جفت شدن یک ماهی نر را پیدا کنند. عملیهء پارتینوجینیسس (parthenogenesis) یک تلاش برای بقای آنهاست.

اندریوفیلدز (Andrew Fields) بیولوژیست امور ابحار در پوهنتون ستونی بروکس(Stony Brook University) می گوید:

"ما قبلاً شاهد برخی رویداد های عملیهء پارتینوجینیسس (parthenogenesis) در بین خزنده گان، پرنده گان و ماهی های شارک بوده ایم، اما رویداد اخیر پرسش ها را در مورد این نکته مطرح می کند که عملیهء پارتینوجینیسس در طبیعت وحشی چقدر عام است که یک تخمهء مونث بدون آنکه توسط سپرم جنس مذکر بارور شده باشد، بطور مستقلانه، خود باور شده و حیات را ادامه دهد."

در جریان عملیهء پارتینوجینیسس (parthenogenesis) یک سلول حیاتی، چهار تقسیم شده، سرانجام یکی از آن به تخمهء مونث تبدیل می شود که حاوی همهء ساختارکلیدی سلولی است. سه بخش دیگر حاوی متباقی مواد ژنیک بوده، بالاخره یکی از آن وظیفهء سپرم مذکر را انجام داده، تخمه مونث را باور ساخته و ساختار سلولی را تکمیل می کند.

به این ترتیب دیده می شود که طبیعت در تلاش برای بقای موجودات زنده، عملیه های را انجام می دهد که حتی دانش معاصر بشری هم در توضیح و درک آن عاجز است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:47 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG