لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

عواید گمرک شیرخان بندر افزایش یافته است


شهاب الدین باور رئیس گمرک شیرخان بندر
شهاب الدین باور رئیس گمرک شیرخان بندر

مسوولان گمرک شیرخان بندر ولایت قندز در حالی از افزایش عواید این اداره خبر می ‌دهند که قبل از این مسوولان اتاق ‎های تجارت و صنایع قندز گفته بودند که در صادرات این ولایت 60 درصد کاهش رونما گردیده است.

شیرخان بندر، یکی از بنادر مهم و کلیدی کشور به شمار می ‌رود که در سرحد با تاجیکستان موقعیت دارد. اموال تجاراتی از طریق این بندر میان افغانستان و کشور های آسیای میانه، صادر و وارد می ‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد.

شهاب الدین باور رئیس گمرک شیرخان بندر در یک کنفرانس خبری گفت که در دو ماهِ اول سال جاری بیش از 60 میلیون افغانی عواید جمع ‌آوری کرده اند که نسبت به پلان داده شده یازده درصد افزایش را نشان می ‌دهد:

"از نگاهِ تجارت اموال وارداتی ما کاهش پیدا کرده است، اما اموال وارداتی مواد نفتی ما افزایش یافته است. در دیگر بنادر اکثراً اموال وارداتی مواد نفتی معافی است که محصول تحویل نمی‌ کنند، اما گمرک شیرخان بندر یک بندر محصولی بوده، در این‌ جا ما از واردات اموال نفتی محصول اخذ می ‌نمائیم و در این بندر ذخایر مواد نفتی و پمپ استیشن‌ ها نیز برای تاجران وجود دارد."

بر اساس گفته های باور، در سال گذشته عواید این اداره به بیش از 570 میلیون افغانی می ‌‌رسید، اما در سال جاری برای ‌شان 700 میلیون افغانی پلان تعین شده است.

موصوف علت افزایش را در تسهیلات که در امور تجارتی برای تاجران بوجود آمده است و افزایش واردات مواد نفتی عنوان کرد.

رئیس گمرک اضافه کرد که صادرات افغانستان شامل سمنت، شکر، صنایع دستی، مواد خوراکه و غیره بوده و واردات را مواد نفتی، مواد ساختمانی، مواد خوراکه و غیره تشکیل می ‌دهد.

باور می‌ گوید كه ازين بندر، روزانه یک‌ و نیم الی دو نیم موتر واردات، اما روزانه 25 الی 30 موتر صادرات صورت می‌ گیرد:

"در این بندر سه بخش کار می ‌شود یکی صادرات است، دیگرش ترانزیت یعنی صادرات خارجی و بخش سوم اش اموال وارداتی است، در این اواخر ما روزانه یک نیم الی دو نیم محموله واردات داریم و وقتی ‌که امنیت خوب بود روزانه ما 8 الی 10 موتر واردات داشتیم، اما صادرات ما روزانه 25 الی 30 موتر می‌ باشد و ترانزیت خارجی روزانه اگر امنیت خوب باشد 80 الی 100 موتر اموال صادراتی خارجی داریم."

نامبرده افزود که اخیراً چهار سیستم جدید الکترونیکی موسوم به اسکود اورد، (T2) ترانزیت و دو سیستم دیگر در گمرک شیرخان بندر نصب گردیده است که بر علاوه آنکه از فساد مالی در ادارات جلوگیری می‌کند، سهولت ‌های خوبی را برای تاجران ملی و بین المللی نیز به میان آورده است.

آقای باور تصریح کرد که این سیستم ‌ها معلومات چگونگی اموال تاجران، مقدار بار و سایر مشخصات در مورد واردات و صادرات را بررسی کرده و اسناد گمرکی تاجران به اسرع وقت تکمیل و معلومات را به تمامی گمرک‌ های سرحدی کشور شریک می‌ سازد.

شيرخان بندر قندز، از طريق پُل بزرگ، با تاجیکستان وصل شده است و بیشتر عواید کشور را تشکیل می‌دهد.

ولایت نامبرده 270 کیلومتر با تاجیکستان سرحد داشته و دریای آمو بین تاجیکستان و قندز قرار گرفته است.

اجمل آرین، قندز

XS
SM
MD
LG