لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

امریکا: حمایت ایران از گروه های دهشت افگن گسترش یافته است


اداره بارک اوباما رییس جمهور امریکا می گوید که حمایت ایران از گروه های بین المللی دهشت افگنی در سال گذشته کم نشده و حتی در برخی موارد گسترش یافته است.

بررسی وزارت خارجهء امریکا نشان می دهد که نه انتخاب رییس جمهور حسن روحانی و نه هم دُور نمای یک توافق اتمی با ایالات متحده و دیگر کشور های مقتدر جهان تاثیر مناسب بر پالیسی خارجی ایران در شرق میانه داشته است.

در حالیکه گروه دولت اسلامی و طالبان در بسیاری از کشتار و تخریب که در سال 2014 در سراسر جهان رخداده اند مقصر دانسته می شوند، در یکگزارش سالانه وزارت خارجه امریکا تاکید شده است که تهدید مداوم از سوی ایران و گروه های مورد حمایت اش مطرح است.

تهران کمک به ملیشه های شیعه را که در عراق می جنگند افزایش داده و به کمک درازمدت نظامی، استخباراتی و مالی به حزب الله لبنان، حکومت بشار اسد رییس جمهور سوریه و گروه های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی ادامه داده است.

در گزارش آمده است که ایران هم چنان متمایل نیست تا اعضای ارشد القاعده را که بازداشت کرده به عدالت بکشاند و از تشخیص هویت شان امتناع ورزیده است.

ایران و قدرت های جهان تلاش دارند تا پایان ماه جاری میلادی به یک توافق نهایی اتمی در مورد برنامه اتمی تهران دست یابند.

به اساس این توافق، فعالیت های اتمی ایران محدود و در بدل آن تحریم های بین المللی بر ایران که اقتصاد این کشور را فلج نموده است دُور خواهند شد.

حمایت ایران از گروه های تندرو فراتر از سرحد این کشور شامل این مذاکرات نیست.

اما اسراییل و کشور های سُنی مذهب خلیج فارس که از رقیبان منطقوی ایران به حساب می آیند ترس دارند که هر نوع موافقت با ایران باعث به میان آمدن موج تازه از فعالیت دهشت افگنی خواهد شد.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا به امید رفع ترس و هراس این کشور ها گفته است که بخش اعظم از پول های که با دُور شدن تحریم های بین المللی آزاد می شوند به انکشاف اقتصاد ایران اختصاص داده خواهد شد.

آقای اوباما ابراز امیدواری کرده است که توافق در راستای محدود شدن برنامه اتمی ایران اولین گام در خصوص رفع تنش ها و حتی به میان آمدن همکاری در مسایل منطقوی خواهد بود.

ایریک شولتز سخنگوی قصر سفید پس از نشر این گزارش گفت که ایالات متحده امریکا نسبت به حمایت ایران از تروریزم " نگرانی عمیق " دارد.

وی افزود، همین از دلایلی اند که نیاز داریم تا اطمینان حاصل شود که آنهاسلاح اتمی به دست نمی آورند.

در کنار افشای حمایت مداوم ایران از فعالیت های دهشت افگنی، این گزارش نشان می دهد که رهبران ایران به این تعهد شان ثابت قدم بوده اند تا مذاکرات اتمی را از دیگر معاملات خارجی این کشور دُور نگهدارند.

XS
SM
MD
LG