لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

وزارت دفاع: ایجاد صندوق کمک مالی برای خانواده های نیروهای افغان اقدام مثبت است


وزارت دفاع افغانستان، ایجاد صندوق کمک مالی برای خانواده های قربانیان نیرو های امنیتی را در جهت تقویت روحیه سربازان یک اقدام مثبت می داند.

رئیس جمهور غنی در شب اول ماه رمضان از ایجاد یک صندوق به ارزش نود میلیون افغانی خبر داد.

ایجاد این صندوق برای خانواده های نیرو های امنیتی افغان از سوی وزارت دفاع ملی یک اقدام به جا دانسته شده است.

جنرال حبیب الرحمن افضل معاون ریاست روابط استراتیژیک و امور عامه وزارت دفاع ملی به رادیو آزادی گفت: این صندوق باید از سوی تاجران و مردم جهت کمک به خانواده های قربانیان نیرو های امنیتی تقویت شود:

" تخصیص نود میلیون افغانی در این صندوق، در مورال، انگیزه و روحیه منسوبین نیرو های دفاعی و امنیتی کشور نقش مثبت خواهد داشت. مکلفیت ما را در برابر استقلال و حاکمیت ملی زیادتر خواهد ساخت و ما را متوجه می سازد که در مقابل تاریخ و مردم افغانستان مسوولیت داریم."

رئیس جمهور غنی در پیامش به مناسبت ماه رمضان از ایجاد صندوق نود میلیون افغانی به خانواده های نیرو های امنیتی افغان خبر داد.

به گفته وی، این پول به صورت شفاف برای بازمانده های قربانیان نیرو های امنیتی کمک خواهد شد.

وزارت دفاع افغانستان هم اطمینان داده که پول اختصاص داده شده به صورت شفاف کمک خواهد شد و یک کمیسیون با صلاحیت از روند توزیع آن نظارت خواهد کرد.

مقام های وزارت دفاع می گویند: برای هر خانواده سربازان کشته شده دو صد هزار افغانی و یک نمره زمین داده خواهد شد.

جاوید کوهستانی یک تحلیلگر مسایل نظامی می گوید: پیش از این به مشکلات خانواده های نیرو های امنیتی افغان هیچ توجهی نشده است:

" با تأسف که رسیده گی لازم و اصولی و قانونمند با این خانواده ها صورت نگرفته. بار ها از طریق مطبوعات شاهد شکایت خانواده های شهدا و معلولین که در جریان جنگ ها معلول شده اند، بوده ایم، هم از اردو، هم از پولیس و سایر نهاد های امنیتی افغانستان. منسوبین قوای مسلح افغانستان که در خط مقدم جبهه قرار دارند، باید از مواظبت های اساسی قانونمند برخوردار باشند."

جنرال حبیب الرحمن افضل معاون ریاست روابط استراتیژیک و امور عامه وزارت دفاع ملی تائید می کند که در سال های گذشته، کمک به خانواده های نیرو های امنیتی به صورت شفاف نرسیده است.

به گفته وزارت دفاع، برای سربازانی که معلول شده اند، بر اساس حق قانونی، برای بریدمل دوازده ماه و برای افسر ده ماه معاش داده می شود.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG