لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

"زندگی یک جهادی افغان و مرگ وی در عراق"


واشنگتن پوست

روزنامۀ واشنگتن پوست از زنده گی یک افغان نوشته که چگونه در عراق می جنگید و سپس در همانجا کشته می شود.

درین مقاله به چگونه گی فعالیت گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش نگاه کلی انداخته شده است.

واشنگتن پوست می نویسد، محمد رفیع پسر جوان ولی محمد دروازی، دو ماه پیش با یک دوستش که در پوهنتون کابل محصل بود نا پدید شد.

اما به نوشتۀ روزنامه، هفته گذشته دوستِ محمد رفیع به پدرش ولی محمد تلیفون کرده و گفته است که فرزندش با چند افغان دیگر در نتیجۀ یک حملۀ هوایی در شهر بیجی کشته شده اند.

به نوشتۀ واشنگتن پوست، این در حالیست که در گذشته افغانستان محل تجمع جهادی ها بود.

روزنامه می افزاید، محمد رفیع و دوستانش نخستین گروه افغان ها استند که در حمایت از شورشیان گروه دولت اسلامی در عراق کشته می شوند.

نویسندۀ این گزارش واشنگتن پوست باور دارد که افراطی شدن این افراد و اینکه آنها آماده شده اند برای حمایت از گروه داعش به یک کشور دیگر بروند، نگرانی ها را در بارۀ حضور شورشیان داعش در افغانستان عمیق تر می سازد و همچنان این باور را به وجود می آورد که نفوذ داعش در افغانستان نسبت به گذشته جدی تر است.

واشنگتن پوست می نویسد، این احتمال هم وجود دارد که افغان های که به سوریه و عراق رفته اند، پس از فراگرفتن آموزش های جنگی دوباره به افغانستان برگردند و در نهایت حکومت این کشور را تهدید کنند.

ولی محمد، پدر محمد رفیع در حالی که به مشکل می توانست جلو اشک های خود را بگیرد به واشنگتن پوست گفته است:" افغانستان خانۀ است که نه در دارد و نه دروازه، هر کس که می آید فقط برای منافع خود کار می کند."

وی می گوید که از معصومیت فرزندش سوء استفاده شده و نمی داند که چگونه و چه وقت به تندروان پیوسته است.

به گفتۀ پدرش، محمد رفیع مطالعه و فوتبال را دوست داشت و خیلی می خواست که دورۀ ماستری خود را در آلمان و یا هم امریکا سپری کند.

کامبرج نیوز

نشریۀ کامبرج نیوز در باره پیام های تبریکیۀ نوشته است که سربازان امریکایی مستقر در افغانستان به مناسبت روز جهانی پدر به پدران خود فرستاده اند.

در بخشی ازین گزارش کامبرج نیوز پیامی از مت بلاینی جوان 26 ساله نشر شده است.

درین پیام آمده که "خدمت در کابل با خدمت ملکی در امریکا خیلی فرق دارد."

سمیت یک سرباز دیگر در پیامش به پدر خود نوشته است که در جریان ماموریتش در ولایت هلمند راننده گی لاری را آموخته است.

سمیت به پدر خود وعده سپرده که هنگام برگشت به امریکا روزی یکجا با هم یک موتر لاری را برانند.

XS
SM
MD
LG