لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

سازمان ملل: رئیس جمهور غنی زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه را تعیین کند


اعتماد مردم بالای پروسه انتخابات، زمان برگزاری انتخابات و مصارف آن و اصلاحات در نظام انتخاباتی از مسایل عمدهء مورد بحث نشست دیروز رئیس جمهور و مقام های سازمان ملل متحد در افغانستان بودند.

این نشست بنابر درخواست رئیس جمهور افغانستان در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

ریاست جمهوری می گوید، این مقام ها که در بخش انتخابات تجربه دارند، پیشنهاد های شان را در باره انتخابات با رئیس جمهور شریک ساختند.

یکی از پیشنهاد های آنها، تعیین زمان مناسب برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه بود.

سید ظفر هاشمی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری در صحبت با رادیو آزادی درین مورد بیشتر گفت:

" تاکید کردند که یک زمانِ، اعلام شود که عملی باشد. زمانِ باشد که مردم اعتماد کرده بتوانند و بسیار طول نکشد. آنها [ مقام های سازمان ملل متحد ] زمان مشخص را ارائه نکردند، بخاطری که این یک روند افغانی و مسوولیت افغانستان است. آنها فقط تجاربی را که داشتند به عنوان مشوره شریک ساختند. "

رئیس جمهور افغانستان همزمان با تمدید دوره کار ولسی جرگه گفت، که ظرف یک ماه آینده زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه را تعیین خواهد کرد.

اعضای هیئت رهبری سازمان ملل متحد در افغانستان همچنان به رئیس جمهور پیشنهاد کرده اند که با ایجاد یک میکانیزم از تقلب درین انتخابات جلوگیری شده می تواند.

درین نشست رئیس جمهور غنی نیز روی برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه تاکید کرده است.

آقای هاشمی درین باره می گوید:

" چیزی را که رئیس جمهور مشخص ساخت اینست که افغانها متعهد به پیشبرد امور اند، افغان ها می خواهند انتخابات در زمان آن برگزار شود و خواستار برگزاری انتخابات شفاف و مورد قبول رای دهنده گان اند. "

ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان، یکی از ماده های عمده موافقتنامه تشکیل حکومت وحدت ملی این کشور است.

مقام های سازمان ملل متحد در افغانستان در دیدار با رئیس جمهور غنی گفته اند که گماشتن افراد در پُست های کلیدی کمیسیون های انتخاباتی امکان پذیرست.

رئیس جمهور غنی درین دیدار تاکید کرده، که هرگونه اصلاحات در نظام انتخابات بر اساس پیشنهاد کمیسیون های انتخابات، دیگر نهاد های مسوول و توافق مردم بوجود خواهد آمد.

ریاست جمهوری افغانستان پیش ازین نیاز برای ایجاد اصلاحات لازم در انتخابات را یکی از دلایل تاخیر در برگزاری انتخابات ولسی جرگه خوانده است.

بر اساس قانون اساسی، انتخابات ولسی جرگه باید در مدت 30 تا 60 روز پیش از پایان دوره کار ولسی جرگه برگزار شود.

در قانون اساسی آمده که دوره کار ولسی جرگه بتاریخ اول سرطان سال پنجم، پس از اعلام نتیجه انتخابات به پایان می رسد.

اما رئیس جمهور افغانستان به روز جمعه با صدور یک اعلامیه دورهء کار ولسی جرگه را تا پس از برگزاری انتخابات ولسی جرگه و اعلام نتایج آن تمدید کرد.

XS
SM
MD
LG