لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۶

اشتون کارتر جزییات سهم امریکا در قوای واکنش سریع ناتو را اعلان کرد


ایالات متحده به دادن اسلحه، طیاره ها و نیروها به شمول کوماندوهای مورد نیاز، به قوای جدید واکنش سریع در چوکات ناتو را تعهد کرده است تا اروپا را در مقابل تهدیدات احتمالی از سوی روسیه از شرق و داعش و دیگر گروه های تندرو در جنوب کمک کند.

اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا دیروز جزییات این کمک امریکا را برای قوای واکنش سریع ناتو، یک سال بعد از آن اعلان کرد که رییس جمهور اوباما در ویلس بریتانیا، وعدهء چنین اقدام را داده بود.

کارتر گفت، امریکا توانایی های استخباراتی و نظارتی، قوای عملیاتی خاص، لوژیستیک، طیاره های ترانسپورتی و حمایت تسلیحاتی را در دسترس ناتو خواهد گذاشت که شامل بمب افگنها، جت های جنگی و راکت های نصب شده در کشتی ها خواهند بود، ولی امریکا به طور وسیع نیروهای زمینی در دسترس نخواهد گذاشت.

کارتر این اعلان را در شهر مونستر آلمان بعد از ملاقات با وزرای دفاع آلمان، ناروی و هالند ابراز داشت. این سه کشور توافق کردند که نیروهای را تهیه میکنند که برای این ماموریت ناتو نیاز است.

ایالات متحده وعدهء حمایت از این قوا را داده بود ولی ناتو میخواست جزییات سهم امریکا را بداند.

ایالات متحده با قدرت نظامی قوی اش بخش عمده عملیات های ناتو به شمول افغانستان و عراق را به عهده داشته است.

مقامات امریکایی قبلاً واضح ساخته اند که ایالات متحده ظرفیت های را در دسترس قرار خواهد داد که کشورهای دیگر آنرا داده نمیتوانند، ولی امریکا قوای زمینی ارسال نخواهد کرد، قوای که کشورهای دیگر ناتو میتواند در دسترس ناتو قرار دهند.

تاحال تصمیم گرفته نشده است که به چی تعداد سربازان و از کدام کشورها در چوکات قوای عکس العمل سریع ناتو شامل خواهند بود.

مقامات گفته اند شاید شماری ازین نیروها، از جملهء 65 هزار نظامی امریکایی باشند که قبلاً در اروپا مستقر اند.

ولی به گفته مقامات امریکایی که به دلیل نداشتن اجازه صحبت در این مورد نخواسته اند نام های شان افشا شود، این پلان میتواند منتج به یک افزایش موقتی نیروهای امریکایی در اروپا، در صورت یک بحران گردد.

به گفته آنها هیچ قوای امریکایی یا تجهیزات آن کشور دفعتاً ارسال نخواهد شد ولی در صورت نیاز و برای پاسخ به بحران ها و در صورت رضایت رهبران امریکا، ظرف 48 تا 72 ساعت اعزام خواهند شد.

اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا گفت، ایالات متحده به این سبب در این ماموریت ناتو سهم می گیرد که ایالات متحده مثل دهه های گذشته، عمیقاً متعهد به دفاع از اروپا است.

این بیانات کارتر بعد از سخنرانی دیروز وی در برلین ایراد شد که او در آن، از آلمان و دیگر متحدین ناتو خواست، علیه پرخشاگری روسیه و دیگر تهدیدات منطقوی باهم متحد باشند.

XS
SM
MD
LG