لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

موکرجی: هند از حضور جنگجویان خارجی در افغانستان نگران است


هند از حضور جنگجویان خارجی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

اشوک موکرجی سفیر هند در سازمان ملل متحد طی سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد حملهء دیروز (دو شنیه) بر ساختمان پارلمان افغانستان را شدیداً محکوم کرده گفت، آشکار است که جنگجویان خارجی در افغانستان بدون پشتیبانی از خارج مرز، داخل این کشور شده نمی توانند.

با آنکه آشوک موکرجی از کدام کشوری نام نبرد اما گفت، هند از حضور جنگجویان خارجی در افغانستان نگران است.

وی همچنان با توجه به وضعیت فعلی افغانستان گفت که بیرون شدن یک تعداد زیاد نیرو های بین المللی از این کشور به جنگجویان خارجی فُرصت افزایش حملات را فراهم کرده است.

مکرجی در ادامه سخنرانی اش گفت، جامعه بین المللی با در نظر داشت به وضعیت فعلی در افغانستان، باید به بیرون کردن تمامی نیرو های خارجی از این کشور که قبلاً طرح ریزی شده است، بازنگری کند.

وی همچنان از تلاش های حکومت رییس جمهور اشرف غنی برای راه اندازی مذاکرات صلح با طالبان مسلح یادآور شده گفت، هند از یک روند صلح به رهبری افغان ها، مطابق قانون اساسی افغانستان و با پذیرش خطوط قرمز بین المللی حمایت می کند.

از سوی دیگر غلام حسین دهقانی سفیر ایران در سازمان ملل متحد نیز حملات تروریستی اخیر در افغانستان را محکوم کرده و خواهان تجدید تلاش های منطقه ای و بین المللی برای جلوگیری از فعالیت های تروریستی در این کشور شد.

غلام حسین دهقانی نیز در سخنرانی اش در شورای امنیت ملی سازمان ملل متحد گفت، ایران همواره حملات تروریستی و هر گونه همکاری با گروه های تروریستی در افغانستان را تقبیح می کند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفت، ایران آماده است تا کابل را در برابر مبارزه با چالش های امنیتی و تامین صلح و ثبات همکاری کند.

دهقانی افزود، بی ثباتی، نا امنی و فقر زمینه را برای فعالیت های خشنونت آمیز گروه های افراطی مانند طالبان، القاعده و داعش در افغانستان هموار ساخته است.

وی افزایش کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر را منبع اصلی تامین بودجه برای تروریست ها و افراطی ها خواند.

XS
SM
MD
LG