لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

وزارت مبارزه با مواد مخدر سیستم گزارش دهی آنلاین را ایجاد کرد


وزارت مبارزه با مواد مخدر سیستم گزارش دهی انلاین را ایجاد کرده است که با معلوم ساختن اندازه کشت کوکنار و معلومات دقیق در مورد قاچاقبران مواد مخدر می تواند در کاهش کشت و قاچاق این پدیده کمک کند.

هارون رشید معین پالیسی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان روز سه شنبه در کابل به رادیو آزادی گفت: بر اساس این سیستم پالیسی های دقیق ایجاد شده و پروسه مبارزه با مواد مخدر منظم تر خواهد شد:

"خوشبختانه ما از دونیم سال به اینطرف بالای همین گونه سیستم های تحلیلی کار کردیم که اکنون تکمیل شده است، در آینده تمام برنامه ها و استراتیژی بر اساس این بررسی ها و ظرفیت ها خواهد بود که بسیار مفید تمام می شود."

آقای رشید افزود با استفاده از این سیستم هر فرد می تواند در ویب سایت وزارت مبارزه با مواد مخدر در مورد ارقام دقیق مواد مخدر و دست آورد های این وزارت معلومات کافی بدست آورد.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان با استفاده از این سیستم گزارش یک ساله را به نشر رسانیده که در آن ارقام دقیقکشتزار های کوکنار مشخص شده است.

گفته می شود که در سال 2014 میلادی در دو صد و چهار هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده و از آن شش هزار و چهار صد تُن تریاک تولید گردیده است.

در این حال اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد این سیستم جدید را مفید خوانده می گوید: این کار زمینه را برای مبارزه عملی با کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر فراهم می سازد.

اندری اویتسیان نمایند این اداره برای افغانستان و منطقه در این مورد گفت:

"رییس جمهور و رییس اجراییه افغانستان کاملاً متعهد به مبارزه با مواد مخدر اند و این پروسه جدید گزارش دهی بسیار خوب است، بخاطریکه این برای پالیسی که ما ایجاد می کنیم بسیار مهم است."

آقای وایتسیان افزود،NODCیا اداره مبارزه با مواد مخدر وجرایم سازمان ملل متحد تلاش دارد تا این سیستم را به سایر کشور های منطقه گسترش داده و بر اساس آن پالیسی دقیق را ایجاد کنند.

افغانستان در حالی برای کاهش کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر از شیوه های جدید استفاده می کند که افزایش کشت کوکنار در این کشور، روسیه و برخی از کشور های دیگر منطقه را به شدت نگران ساخته است.

از سوی دیگر مقامات وزارت مبارزه با مواد مخدر و شماری از کارشناسان ابراز امیدواری می کنند که این سیستم آنلاین میان ادارات حکومت افغانستان و در درازمدت میان کشور های منطقه همکاری های خوبی را در بخش مبارزه با مواد مخدر به میان آورد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG