لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۷

طالبان ترور را تا پارلمان افغانستان کشیدند


شماری از رسانه های چاپی غربی به حمله بالای ساختمان شورای ملی افغانستان توجه کرده اند.

تایمز

روزنامه تایمز مینویسد: طالبان ترور را تا پارلمان افغانستان کشیدند. به نوشته روزنامه در حمله روز دوشنبه، نیرو های افغان بدون حمایت غرب جنگیدند.

تایمز نوشته که از ماه اپریل به اینسو، شورشیان در مناطق مختلف افغانستان حملات شانرا شدت بخشیده اند و در نتیجه، برخی مناطق را در هلمند، ارزگان، کندز و بدخشان تصرف کردند. اما به گفته روزنامه، آنها دوباره از این مناطق رانده شدند.

تایمز در بخشی از این مقاله به اظهارات عیسی خان، یک سرباز افغان که میگوید: شش مهاجم را در حمله بر ساختمان شورای ملی از پا در آورده، توجه کرده است.

عیسی خان که بیست و هشت ساله است، حمله کننده ها را غلامان پاکستان خوانده و گفته است: برای دفاع از افغانستان تا آخرین قطره خونش ایستاده خواهد بود.

گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین هم به حمله بر شورای ملی افغانستان توجه کرده و نوشته است: نماینده گان مجلس میخواستند تا در مورد نامزد وزیر دفاع رای گیری کنند اما در نتیجه حمله شورشیان، مجبور به تخلیه ساختمان پارلمان شدند.

روزنامه اظهارات محمد عارف رحمانی عضو ولسی جرگه را نقل کرده که گفته است: در جریان حمله، گرد و خاک فضای سالون را فرا گرفت و صدای انفجار ناشی از راکت انداز و کلاشنیکوف شنیده میشد.

فوزیه کوفی عضو دیگر ولسی جرگه به گاردین گفته که نیرو های امنیتی کمی دیرتر وارد عمل شدند.

خانم کوفی میگوید که آنها نخست به زیر زمینی رفتند و پس از سی دقیقه وی با سایر اعضای ولسی جرگه به موتر های زرهی شان منتقل شدند.

روزنامه گاردین همچنان نوشته است: حمله بر پارلمان نشانهء از چند دسته گی شورشیان است.

به گفته روزنامه، به نظر میرسد که برخی از رهبران مخالفین مسلح دولت برای گفتگو ها آماده اند اما شماری دیگر کمتر دلچسپی دارند که نقشی در نظام سیاسی افغانستان داشته باشند.

فایننشل تایمز

روزنامه فایننشل تایمز چاپ بریتانیا در شماره اخیرش با اشاره به افزایش حملات اخیر طالبان مینویسد: این همه نشاندهنده گسترش بحران سیاسی و نظامی در افغانستان است.

به نوشته احمد رشید مقاله نویس این مطلب، افزایش در حملات در حالی صورت میگیرد که از خروج نیرو های ناتو در افغانستان، یک سال هم نمیگذرد.

فایننشل تایمز نگاشته که طالبان در شمال تا مرز های کشور های آسیای میانه و در جنوب تا مرز های ایران و پاکستان، به پیشرفت های دست یافته اند و طوری به نظر میرسد که پیشرفت های شورشیان غیر قابل توقف است.

روزنامه مینویسد: غرب به بازی در افغانستان مینگرد و این بازی در فضای آسیای میانه گرمتر شده است و طالبان، القاعده، شماری از پاکستانی ها، چینایی ها و گروه های آسیای میانه تلاش دارند تا جنگ را به تاجیکستان و قرغزستان بکشانند.

فایننشل تایمز همچنان مینویسد: در این اواخر مقام های استخبارات پاکستان گفته اند: تقریباً پنج هزار فرد مسلح تلاش دارند تا شمال افغانستان را اشغال و راه خود را به سوی آسیای میانه باز کنند.

روزنامه با اشاره به مذاکرات صلح و تلفات نظامی و ملکی در افغانستان مینویسد: این همه مشکلات را حکومت وحدت ملی به میان آورده و به نظر میرسد که حکومت فلج شده است.

به نوشته فایننشل تایمز در ده ماه گذشته، حکومت نتوانست بنابر اختلاف میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه، کابینه را تکمیل کند و با رشد اقتصاد، از فرار سرمایه از افغانستان جلوگیری کند.

به باور روزنامه، بزرگترین بحران سیاسی همین است که دوره کاری ولسی جرگه به پایان رسیده اما روی برگزاری انتخابات توافق نشده است.

XS
SM
MD
LG