لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۰

شورای صلح: اسلام آباد تاکنون در مورد نشست رسمی با طالبان اطلاع نداده است


شورای عالی صلح افغانستان می گوید، اسلام آباد تا کنون در مورد نشست رسمی با طالبان افغان آنها را مطلع نساخته است.

این در حالیست که سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و روابط خارجی صدراعظم پاکستان، دیروز به رادیو آزادی گفت، پاکستان با طالبان افغان در تماس بوده و تلاش دارد تا زمینه را برای نشست رسمی میان مقامات افغان و طالبان عنقریب فراهم سازد.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح افغانستان می گوید، اسلام آباد تا هنوز رسماً در این مورد با شورای عالی صلح تماس نگرفته است:

" تا هنوز پاکستان رسماٌ با شورای عالی صلح افغانستان در این مورد تماس نگرفته است. ممکن با ارگان های دیگر دولتی مانند وزارت خارجه به تماس شده باشند که شورای عالی صلح در میان گذاشته نشده است. با آن هم ما از همچو یک اقدام پاکستان استقبال می کنیم. حکومت افغانستان خواهان آغاز هرچه زودتر مذاکرات رسمی میان حکومت و طالبان مسلح است. "

عبدالحکیم مجاهد افزود، شورای عالی صلح افغانستان در ادامه تلاش ها برای آغاز گفتگو های صلح با طالبان یک سلسله تماس های مستقیم و غیر مستقیم را با اعضای طالبان افغان برقرار نموده است.

اما سرپرست شورای عالی صلح در مورد اینکه مذاکرات رسمی چی زمانی میتواند برگزار شود چیزی نگفت.

سرتاج عزیز در صحبت با رادیو آزادی تائید کرد که پاکستان در فراهم سازی زمینهء گفتگو ها میان نماینده های کابل و طالبان نقش بازی می کند.

از سوی دیگر یک مقام مسوول در وزارت امور خارجه افغانستان نیز در این مورد ابراز بی اطلاعی کرده می گوید، اسلام آباد تا کنون در رابطه به آغاز مذاکرات صلح با این وزارت در تماس نشده است.

در چند هفتۀ اخیر از تماس های غیر رسمی میان نمایندگان حکومت و جامعۀ مدنی با شورشیان طالب در قطر، چین و در اوسلو گزارش شد که امیدواری های یک راه حل مسالمت آمیز در افغانستان را به همراه داشت.

یکتن از نمایندگان طالبان در قطر که نخواست ازش نام گرفته شود در صحبت با رادیو آزادی احتمال مذاکرات رسمی میان طالبان افغان و مقامات افغان را به میانجیگری پاکستان رد کرد.

به گفتهء منبع، در ملاقات های اخیر که در فرانسه، چین، قطر و ناروی صورت گرفت طالبان با نمایندگان حکومت افغانستان نه بلکه بشکل انفرادی با افغانها گفتگو کردند.

به گفته وی، موقف طالبان تغییر نکرده و طالبان تا حضور آخرین عسکر خارجی در افغانستان به پای میز مذاکرات نخواهند رفت.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان با به قدرت رسیدن تامین صلح و ثبات را در صدر اولویت های کاریش خوانده گفته بود که مذاکرات صلح را با طالبان مسلح به پیش خواهند برد.

XS
SM
MD
LG