لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۱

پیروزی "کرد ها" بر "داعش" در سوریه، یک مدل برای عراق


هفتهء گذشته نیروهای کرد یک پایگاه نظامی کلیدی سوریه را که در امتداد سرحدات این کشور با ترکیه تصرف کردند که توسط شورشیان گروهء دولت اسلامی (داعش) اشغال شده بود. این پایگاه به حیث معبر اکمالات جنگجویان خارجی داعش به شمار می رفت.

روز سه شنبه نیروهای کرد شهر عین عیسی (Ein Issa) را تصرف کردند که در 50 کیلومتری شهر رقه (Raqqa) موقیعت دارد و مرکز قدرت شورشیان گروه دولت اسلامی به شمار می آید.

به نوشتهء مرکز خبری رادیو آزادی، فعالیت نیروهای کرد برای تصرف مناطق نزدیک به شهر رقه ادامه دارد.

ادارهء رییس جمهور اوباماپیشرفت نیروهای به رهبری کردها را بر ضد شورشیان گروهء دولت اسلامی در سوریه یک مدل برای عراق خواند که از آن می تواند در تلاش ها برای تصرف دوبارهء مناطق عراق از نزد داعش استفاده شود.

شکست اخیر داعش، در اثر حملات هوایی امریکا بر مواضع شورشیان گروهء دولت اسلامی و شریک ساختن اطلاعات استخبارتی مساعد شده، اما داعش در برخی مناطق دیگر عراق و سوریه موفقیت های داشته است. در بهار سال جاری میلادی بعد از آنکه نیروهای عراقی در شهر رمادی مواضع شان را ترک کردند، شورشیان گروه دولت اسلامی این شهر را اشغال کردند.

از موفقیت اخیر نیروهای کرد در سوریه به خاطر مشارکت عالی بین نیروهای زمینی و کمپاین هوایی به رهبری امریکا بطور وسیع ستایش شده است

جاش ارنست (Josh Earnest) سخنگوی قصر سفید با ستایش از نیرو کرد، گفته است:

"من فکر می کنم این مساله نماینگر آنست که در مبارزه با داعش داشتن یک متحد توانمند، مایل و موثر برای ایالات متحده چقدر مهم است."

جاش ارنست در موفقیت نیرو های کرد، متقاعد ساختن انقره را توسط امریکا در سال گذشته که به نیروهای مسلح کرد عراقی اجازهء عبور از قلمرو ترکیه به خاطر پیوستن به کرد های سوریایی را داد، تا با آنها در تصرف دوباره شهر سرحدی کوبانی کمک کنند، موثر دانسته است.

جاش ارنست گفته است که ایالات متحدهء امریکا منابع هنگفت را برای ساختن نیرو های عراق که کار آسان نبود، مصرف کرده است و نتایج آن در مناطق کردها بهتر بوده است.

سخنگویان پنتاگون و نیروهای کرد در مورد اینکه شهر رقه هدف احتمالی بعدی آنها خواهد، از ارایه معلومات خودداری کرده اند.

مقامات امریکایی می گویند نیروهای کرد به وقت به خاطر تحکیم موفقیت هایشان نیاز دارند و داعش ثابت کرده است که می تواند بزودی با شرایط تازه خودرا وفق داده و بعد شکست ها خودرا دوباره آماده کند.

با آنکه نیروهای کرد با تصرف شاهراه شمالغرب شهر رقه اکمالات را برای داعش در مناطق تحت تصرف شان دشوار ساخته اند، اما مقامات امریکایی می گویند شورشیان راه های دیگر اکمالاتی را در اختیار داشته و با تهدید قطع کامل مواجه نیستند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:07 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG