لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

داعش به دنبال گسترش حضورش در آسیای مرکزی نیست


گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش به دنبال گسترش حضورش در آسیای مرکزی نیست.

انستیتیوت امور بین المللی پولند (پی آی اس ام) در گزارش می گوید، گروه تندرو دولت اسلامی در حال حاضر آسیای مرکزی را به عنوان منطقهء مورد علاقه برای گسترش حضورش نمی بیند.

در این گزارش آمده است که گروه تندرو دولت اسلامی در کشور های مانند قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان، ترکمنستان و ازبکستان که در گذشته شامل شوروی سابق بودند توجه زیاد را جلب کرده است.

به گفتهء گزارش انستیتیوت ( پی آی اس ام )، گروه داعش اعلان وفاداری از سوی جنبش اسلامی ازبکستان در 2014 را تا حدی زیاد نادیده گرفت و همچنان باشندگان آسیای مرکزی به ندرت در مواد تبلیغاتی داعش به نظر می رسند.

گزارش انستیتیوت پولند آنعده از گزارش ها و خبر ها را رد می کند که گویا گروه داعش در جستجوی ایجاد پایگاه در آسیای مرکزی بوده و یا یک تهدید به این کشور هاست.

همچنان دولت های آسیای مرکزی در اوایل سال جاری گروه داعش یا دولت اسلامی را یک تهدید خوانده و در واکنش به گزارش های که از حضور تازه این گروه در افغانستان که با سه کشور آسیای مرکزی همسرحد است، ابراز نگرانی شدید کردند.

گزارش انستیتیوت ( پی آی اس ام) به اعلان گروه دولت اسلامی برای ایجاد ولایت خراسان در پاکستان و افغانستان که با تاجکستان همسرحد است اشاره کرده افزوده است، شیرعلی خیر الله یف مشاور امنیت ملی تاجکستان هفتهء پیش از تهدید که این گروه میتواند به تاجکستان ایجاد کند هشدار داد.

گزارش به نقل از آگاهان می گوید، صرف نظر از اینکه ایجاد ولایت خراسان چقدر برای داعش مهم است، حضور این گروه در افغانستان می تواند منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

رییس پروژه بین المللی بحران آسیای مرکزی دیردیری تاینان به انستیتیوت امور بین المللی پولند گفته است که اگر گروه داعش بتواند جای پای را در افغانستان پیدا کند یک زنگ خطر برای کشور های آسیای مرکزی خواهد بود.

به گفتهء وی، خطر اینجاست که دولت های آسیای مرکزی به خصوص ازبکستان و تاجکستان با اقدامات تند و سریع امنیتی پاسخ خواهند داد و این باعث تضعیف کشور های خود شان که در حال حاضر با چالش های امنیتی روبرو اند، خواهد شد.

از سوی دیگر روسیه که نگرانی عمیق اشرا در مورد تهدید گروه داعش ابراز کرده است از کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی خواسته است تا گام های لازمی بازدارنده را به مقابل تهدید های که از افغانستان سرچشمه می گیرند، بردارند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در نشست اخیر سران سازمان امنیت جمعی گفت که کشورهای سازمان امنیت جمعی باید فعالیت های مشترک را با افغانستان انجام بدهند.

در گزارش ( پی آی اس ام) آمده است که منابع ارشد اروپایی از استخدام بیشتر اروپایی ها نسبت به باشندگان آسیای مرکزی به گروه تندرو دولت اسلامی خبر داده اند.

اما بر اساس این گزارش افراد را که برای پیوستن به این گروه از آسیای مرکزی به سوریه و عراق رفته اند نباید نادیده گرفت.

گفته شده است که تعداد دقیق این افراد روشن نیست.

XS
SM
MD
LG